Nästa artikel
Autobanchis storverk
italienskt

Autobanchis storverk

Publicerad 18 oktober 2023 (uppdaterad 19 oktober 2023)
Med hela fyra meters längd var A111 den största bil Autobianchi gjorde!

Ursprungligen fanns Bianchi - en cykeltillverkare som grundats redan 1885. Deras första bilar gjordes 1899 och vid sidan av det gjorde man lastfordon, motorcyklar och liknande. 

Efter andra världskrigets slut kom man inte igång med personbilar igen - inte på egen hand.  1955 gjorde man ett avtal om samarbete med Fiat och Pirelli och med dessa storföretag i ryggen kunde man göra bilar igen - nu under namnet Autobianchi. 

Märket kom att fungera lite som ett bollplank hos Fiat. Här testade man nya idéer - som framhjulsdrift och hatchbackkarosser till exempel.  

Framtidens småbilar skulle ha framhjulsdrift, det hade man förstått när Austin Mini slog igenom stort.
Fiat hade aldrig gjort något sådant. Deras första bil med det var Autobianchi Primula 1964. 

Primulan lade grunden för en ny liten småbil som skulle komma 1969 - Fiat 128.
Men parallellt arbetades det på en Autobianchi i samma division. En väldigt liten fyrdörrras sedan.
Trots att den skulle konkurrera direkt med 128:an, fick den godkänt. Men utvecklingen begränsades starkt.

Formen - en kompakt men ändå elegant liten sedan tog mer eller mindre direkt från den skrinlagda typ 123.  Ett övertag mot 128:an var att man tog den större motorn på 1,4 liter från Fiat 124. 

Autobianchi A111 presenterades i stort sett samtidigt som Fiat 128.  Den mätte fyra meter i längs och 160cm över bredden. Det var en av de minsta fyrdörrars bilar som gjorts. Men samtidigt den största modell någonsin från Autobianchi.

Dante Giacosa stod som konstruktör för båda modellerna - och här blir det mer tydligt vad som menas med Autobianchi som Fiats bollplank.
A111 var en udda bil, mer åt köpare som ville ha det annorlunda. Fiat 128 var tänkt att bli - och blev - en storsäljare.
Den hade man lagt extra krut på, till exempel hade Dante lyckats pressa ner formatet ytterligare 15 centimeter.  

Trots sina likheter och starka släktskap stod sig A111 rätt slätt mot de nya Fiatmodellerna - som ju till stora delar härstammade ur just Autobianchi.
1972 ansåg man att det inte fanns plats för den udda A111:an mer, då hade man byggt drygt 57000 exemplar av den. 
Fiat 128 kom att byggas runtom i hela världen i olika tappningar ända fram till 2003.  

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.