Bild
Nästa artikel
Lågmilare

Bara körd av en liten tant till kyrkan på söndagar

Publicerad 9 januari 2012
Den gamla bilhandlarklyschan "Bara körd av en liten tant till kyrkan på söndagar" är fullt riktig och sann i det här fallet

En del bilar är fascinerade som modeller antingen genom historia, design eller teknik, en del genom sin bakgrund.
Jag blev kontaktad av en kille i Stockholmstrakten som renoverade en Chevrolet Chevelle från 1972, och ribban på renoveringen var satt till 100% fabriksoriginal. Detta innebär att allt som genom åren brukar fixas till eller försvinna skulle vara som det var. inklusive allt "slarv" och det finns det rätt gott om på USA-bilarna från den här tiden, färgstänk, halvtaskiga fogar, sneda detaljer, övermålade delar i motor och chassi, dinglande kablar med mera. 

Mycket byggdes enligt devisen syns det inte finns det inte, en amerikansk bil från förr kan bjuda på många överraskningar, men hur gör man då för att fixa till det så att det ser som exakt det var då, jo man måste hitta en likadan originalbil, en bil som ingen skruvat, lackat eller gjort någonting överhuvudtaget på sen den rullade av fabriken 1972. 
Chansen att en sån bil finns, av rätt modell är näst intill obefintlig, men i det här fallet gjorde det det, och den fanns i Hunnebostrand dit jag åkte för att fotodokumentera bilen in ner till minsta skruv och mutter.

Hur kommer det sig att en Chevelle Malibu från 1972 finns i Sverige i orört originalskick och har under 3000 mil på mätaren?

Jo, ett äldre par som just blivit pensionärer hade beställt bilen ny hösten 1971 hos GM i Sverige, men bestämde sig att åka över till USA för att hämta bilen själva från fabrik och ta den på en semestertur runt om i det stora landet.  

Sorgligt nog avled mannen under resan, men änkan bestämde sig till slut för att ta med bilen hem. All dokumentation finns med inklusive papperen  från den advokatfirma som hjälpte damen med att få ut bilen/dödsboet från USA.

Väl hemma kom damen att använda bilen väldigt sparsamt, bilsäljarklyschan "bara körd av en liten dam till kyrkan på söndagar" är i det här fallet helt och fullt riktig, för det var vad hon gjorde, Chevellen fick i princip nästan bara rulla söndagar till kyrkogården där hennes man vilade. I 90-års åldern bestämde sig tanten för att det var dags att sälja av bilen, mern hade två förbehåll. Ett var att den inte skulle vara kvar i bygden för hon ville inte behöva stöta på sin kära ögonsten igen. Förbehåll nummer två var att inga raggare skulle få tag i den...


Så den hamnade i goda händer hos en entusiast i Hunnebostrand, som haft den i ett tiotal år, bor i ett varmt garage och pysslas om varsamt, den har ännu inte gått 3000 mil. Bilen är dessutom en Malibu fyrdörrars hardtop, trots att det byggdes 24192 stycken av dessa, så är det en mycket ovanlig modell för oss.   
 

blått i inredningen, raten skyddas av ett läderfodral.

så gott som klanderfria dörrsidor och lister

vid servicen 2001 visar lappen att bilen hade rullat 2341 mil, manufacturer plate skvallrar om att den är byggd i kanada september 1971.

Typiskt fabriksoriginal, bagarummen var ofta "stänkmålade" hos GM, och det var int eså noga med att det täckte överallt...

torpedväggen.

pedaler och utrymmet under instrumentbrädan ser helt okej ut efter alla år

Här ser man fortfarande märkningar som gjorts med tuschpenna vid löpande bandet, då vet man att det är garanterat orört originalskick-

Fyrdörrars hardtop är en ovanlig modell

Chevellens tuffa runda baklampor var infällda i kofångaren 1972, kromet är klanderfritt också.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.