Nästa artikel
Bayersk bamse!
Reportage

Bayersk bamse!

Publicerad 4 januari 2023 (uppdaterad 4 januari 2023)
Stor, lyxig och samtidigt sportig! BMW 3.0 S och E3-generationen var klivet innan 7-serien.

År 1963 hade den sista så kallade barockängeln tillverkats och det skulle dröja till hösten 1968 innan BMW tillverkade en stor prestigebil igen. Även om det var uppenbart att man tittade mot Mercedes-Benz så ville man inte bli exakt som konkurrenten. Amerikanska Road & Track sammanfattade det så här i sitt test av modellen Bavaria som 3.0S kallades i USA: ”I kontrast med den jämförbart prissatta Mercedes: de var och är mindre formella, lite lättare, snabbare och mer kvicka, lika rymliga men förmodligen inte lika hållbara”.

BMW 2500 och 2800 hade i likhet med de fyrcylindriga modellerna individuell bakvagn och Mac­Phersonben fram. Fjäderbenen var lutade bakåt för att göra styrningen lättare och hjälpa fjädringen att svälja stötar mer effektivt. För första gången hade en BMW skivbromsar runt om. Som årsmodell 1971 kom så 3.0S med en tre liter stor version av motorn och styrservo som standard. Under några månader var det toppmodellen tills 3.0Si lanserades i september med Bosch D-Jetronic bränsleinsprutning. 

År 1972 toppade modellserien försäljningsmässigt, då tillverkades 43 609 exemplar. Ännu större motor och tio centimeter längre axelavstånd hade 3.3L som lanserades 1973. Mycket lite hade ändrats utseendemässigt på nio år när de sista bilarna med chassikoden E3 tillverkades 1977. Med ersättaren kom den mer samlande modellbeteckningen 7-serien.

I Klassiker nr 1/2023 berättar vi om Johan Perers-Hovlinds 3.0 S som varit i hans familjs ägo sedan 1975. 
 

Klassiker 1.2023 med Kalender 2023

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Mobil Nynäsmack
En alldeles ny Chevrolet lastbil utrustad med bensinpump och oljebar – är mc-åkaren på DKW den allra första kunden?

Saab 900 Turbo "Lyx" 1983
Tvåfärgslackering, läderklädsel och bekvämligheter drivna med el – lyxpaketet till Saab 900 Turbo gjorde skäl för namnet. 

Läsarnas Klassiker
Daniel har äntligen hittat en Siata Spring, Bengt har skapat ideal-PV:n och Thomas Dodge Coronets är redo att köras. 

Automobilia Praktiska prylar
Dammsugare, kaffekokare och bilkuddar – det fanns gott om nyttigheter att komplettera utrustningen  med.

Sverigeresan Volvo 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Listverket Säkerheten framför allt 
Extra vaddering, periskopbackspeglar och fotgängarfångare – när bilen skulle bli säkrare skyddes inga medel.

Dags att rösta Årets Klassiker 2023
Tolv kandidater – nu ska du välja vilken som är din favorit. Alla som röstar har chans att vinna finfina priser!

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen.

Moped NSU Quickly TT
Italiensk till formen men tysk i precisionen. Dessutom ritad av Pelle Petterson!

Renoveringen Mercedes 200 1987
Från nyskick till rosthög och tillbaka till nyskick igen. Stefan Johansson har genomfört en otrolig renovering!

Våra Klassiker
Carl lastar Mini 1000 Pickup, Calle hittar stötfångare till Opel Kadett, Nortvolt studerar Mars II Electric och Björn skickar sin BMW till doktorn – helt i onödan.  

Hobbyn & jag Drömdieseln
Från Volkswagen Phaeton V10 till Citroën BX på tio minuter. 

Fixa själv Att rengöra en tank 
Klassikers nya redaktionsbil hostar och stannar titt som tätt. Skit i tanken! Vi tömmer och gör rent – steg för steg. 

Guru Samla å lek Karlstad
Det hjälper att själv vara samlare om man driver butik för andra samlare. Janne uppfyller kraven med råge!

Klassikerguiden Rover P6-serien
Traditionell och konservativ? Glöm det! Ingenjörerna i Solihull tänkte verkligen utanför boxen när P6 konstruerades.  

98 Mitt liv i bilar
Rally, Opel och japansportisar – Göran Peterson har ägt och äger mycket roligt! Visa oss ditt fotoalbum du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.