I Belgien monterades Standard Vanguard av det anrika Imperia.
Standard Vanguard var en helt ny modern efterkrigsbil när den presenterades 1947, men den kom inte att beröra England så mycket. Premiärvisningen skedde i Bryssel och Vanguard var mest inriktad för export. Ganska snart började den sättas ihop på olika marknader, här i Sverige hos ANA, i Schweiz hos AMAG, och hos AMI i Australien.
Redan 1948 började man bygga den hos Imperia i Nessonvoux. Imperia grundat 1904 tillhörde en gång de stora Belgiska märkena bland Nagant, Minerva, Metallurgique och Excelsior. Det gick även så bra att man köpte upp tre av dem.
Men så kom 1930-talets depression, och Imperia slog sig ihop med den fjärde, Minerva, för att försöka överleva. Dessa år tillverkade man i huvudsak tyska Adler, som fick annan front, huv och skärmar för att behålla någon slags identitet.
Den modifierade Adlern fortsatte man med ett kort tag med efter kriget och i augusti 1948 började man sätta ihop Standard Vanguard. I Belgien gjorde man ett par egna varianter. 1950 kom en pickup, en sådan gjordes redan i Australien men Imperias variant skiljde sig på en del detaljer. Från 1951 erbjöd man även en elegant cabriolet. Vid sidan av dessa modeller satte man även ihop ett antal Triumph Mayflower och 1800 Roadster.
År 1957 tog det slut för Imperias räkning då Standard satte upp en egen anläggning i Belgien. Men bara några år senare, 1963, upphörde Standard som märke själva.
Redan 1948 började man bygga den hos Imperia i Nessonvoux. Imperia grundat 1904 tillhörde en gång de stora Belgiska märkena bland Nagant, Minerva, Metallurgique och Excelsior. Det gick även så bra att man köpte upp tre av dem.
Men så kom 1930-talets depression, och Imperia slog sig ihop med den fjärde, Minerva, för att försöka överleva. Dessa år tillverkade man i huvudsak tyska Adler, som fick annan front, huv och skärmar för att behålla någon slags identitet.
Den modifierade Adlern fortsatte man med ett kort tag med efter kriget och i augusti 1948 började man sätta ihop Standard Vanguard. I Belgien gjorde man ett par egna varianter. 1950 kom en pickup, en sådan gjordes redan i Australien men Imperias variant skiljde sig på en del detaljer. Från 1951 erbjöd man även en elegant cabriolet. Vid sidan av dessa modeller satte man även ihop ett antal Triumph Mayflower och 1800 Roadster.
År 1957 tog det slut för Imperias räkning då Standard satte upp en egen anläggning i Belgien. Men bara några år senare, 1963, upphörde Standard som märke själva.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.