Nu är det klart att bilar som är äldre än 50 år slipper kontrollbesiktning. Vad tycker vi om det? Klassiker gjorde en enkät innan förslaget var klubbat.
Slutbesiktigat för 50-åringar
– vad tycker du?
Jan Tägt
Generalsekreterare MHRF
”Tekniska fel är en väldigt liten olycksorsak. Vi tror inte att det här skulle leda till ökade risker på våra vägar. Det är inga problem med fordon som är besiktningsfria idag. Förslaget visar på ett välförtjänt förtroende mot alla fordonsentusiaster. ”
Jonta Hänninen
Ägare CC Motors
”Jag tycker att tankegången är i grunden bra, så gamla bilar rullar oftast väldigt lite. Dessutom försvinner kompetensen på besiktningsstationerna snabbt nu, personalen kan allt oftare inte hantera gamla bilar. Samtidigt är många sena 60-talare väldigt brukbara och om folk börjar köra mer med dem av ren snålhet är det inte bra. Men på det hela är förslaget välkommet!”
Peter Brobäck
Ordförande Svenska Volvo 140-klubben
”Jag är kluven, men mest positiv. Det största problemet med besiktningar av våra bilar är att CO-halten kan vara lite hög eller att besiktaren inte förstår hur glapp en pitmanarm är normalt på en 140. Men vi har ju också medlemmar som inte gör några reparationer själv på bilarna och för dem kan det ju vara bra att få reda på problem.”
Claes Tingvall
Tidigare trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket
”Besiktning är viktigt, men anpassa till bruk och skick. En bil skulle kunna få varierad besiktningstid beroende på skick och hur mycket den verkar köras. Då skulle en felfri bil som körs få mil få en tid ganska långt fram i tiden. Man skulle också kunna ha regeln att vid ägarbyte så ska den in på besiktning. Ta inte bort besiktning, men det kan få gå 3–5 år mellan gångerna om bilen är i fint skick och körs lite.”
Vad tycker du? Kommentera gärna!
– vad tycker du?
Jan Tägt
Generalsekreterare MHRF
”Tekniska fel är en väldigt liten olycksorsak. Vi tror inte att det här skulle leda till ökade risker på våra vägar. Det är inga problem med fordon som är besiktningsfria idag. Förslaget visar på ett välförtjänt förtroende mot alla fordonsentusiaster. ”
Jonta Hänninen
Ägare CC Motors
”Jag tycker att tankegången är i grunden bra, så gamla bilar rullar oftast väldigt lite. Dessutom försvinner kompetensen på besiktningsstationerna snabbt nu, personalen kan allt oftare inte hantera gamla bilar. Samtidigt är många sena 60-talare väldigt brukbara och om folk börjar köra mer med dem av ren snålhet är det inte bra. Men på det hela är förslaget välkommet!”
Peter Brobäck
Ordförande Svenska Volvo 140-klubben
”Jag är kluven, men mest positiv. Det största problemet med besiktningar av våra bilar är att CO-halten kan vara lite hög eller att besiktaren inte förstår hur glapp en pitmanarm är normalt på en 140. Men vi har ju också medlemmar som inte gör några reparationer själv på bilarna och för dem kan det ju vara bra att få reda på problem.”
Claes Tingvall
Tidigare trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket
”Besiktning är viktigt, men anpassa till bruk och skick. En bil skulle kunna få varierad besiktningstid beroende på skick och hur mycket den verkar köras. Då skulle en felfri bil som körs få mil få en tid ganska långt fram i tiden. Man skulle också kunna ha regeln att vid ägarbyte så ska den in på besiktning. Ta inte bort besiktning, men det kan få gå 3–5 år mellan gångerna om bilen är i fint skick och körs lite.”
Vad tycker du? Kommentera gärna!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.