Nästa artikel
Beta? Då får du leta!
utskrotningshotad

Beta? Då får du leta!

Publicerad 29 maj 2017 (uppdaterad 29 maj 2017)
Det såldes 1 224 Lancia Beta i Sverige – gissa hur många som finns kvar i trafik!
Beta var den första Lanciamodell att konstrueras efter Fiats övertagande av företaget 1969. Den presenterades 1972 och hade utvecklats på mycket kort tid.

Motorn delades med Fiat men annars hade Lancia-konstruktörerna givits förvånansvärt fria händer. Framhjulsdrivna Beta hade tvärställd motor som var lutad 20 grader bakåt, skruvfjädring och skivbromsar runt om. Drivpaketet var på märkestypiskt vis upphängt i en hjälpram.

Det fanns en rad karossvarianter, först ut var fyrdörrars Berlina som följdes av Coupé, Spyder och HPE. Mittmotoriserade Montecarlo baserades också på Beta.

Beta var en vägsäker och rolig bil och förde på många sätt vidare märkets traditioner, även om många fnös och avfärdade den som en Fiat.

Beta såldes de första åren genom Fiat Svenska AB. 1977 tog Saab-Ana över som ett led i samarbetet mellan Saab och Lancia om kommande modellen 600/Delta.

Försäljningen gick inget vidare. Beta 2000 Berlina var en direkt konkurrent till Saab 99, Coupé och HPE kompletterade visserligen programmet men var så utpräglade nischbilar att bara ett fåtal hittade kunder.

De flesta bilarna var av 1977 och 1978 års modell men många stod kvar i lager i två-tre år.

Idag finns nästan tio procent av 1 224 sålda Lancia Beta kvar i registret men bara en handfull är i trafik.

Att hitta en Beta i bra skick är en utmaning men den är belönande kul att köra!

 
Lancia Beta 1972-84
Sålda nya i Sverige: 1 224
Kvar i registret: 119 
Kvar i trafik: 20 
Överlevnad: 1,6%
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.