Klassikers Petter Ålander visar sin fantastiska bilbanesamling i Bergrummet på Skeppsholmen i Stockholm. Du måste komma och titta!
Det ambitiösa leksaksmuseet med det långa namnet Bergrummet Tidö Collection of Toys & Comics i Stockholm har i sommar en specialutställning om bilbanor. Bakom utställningen står Klassikermedarbetaren Petter Ålander som nu får visa upp en del av det han samlat under 40 år.
– Jag köpte min första bilbana när jag var 15 år. Det är som med barnsjukdomar – man ska ha dem när man är liten annars blir de allvarliga, säger Petter Ålander.
Bilbanor som vi känner dem idag kom i slutet på 1950-talet och i början var det inte givet att det skulle vara racerbanor, det fanns också landskapsbanor som exempelvis kunde komplettera en tågbana.
I centrum för Bergrummets specialutställning finns en stor bana med Scalextricbilar. Med hjälp av 120 föremål visas 60 år av utveckling. Själva banan är tidslinjen och otroligt nog går det att med hjälp av adapterspår koppla ihop de äldsta bandelarna med de nya.
– Det fanns massor med tillbehör till Scalextric, som EP-skivor med motorljud. Scalextricfabriken låg i närheten av Goodwoodbanan så läktaren och andra byggnader därifrån fanns att köpa, berättar Petter Ålander.
Utställningen visar bilbanor från en rad olika tillverkare, förutom Scalextric finns bland annat banor från Victory Industrial Plastics, Faller och Revell.
– Det roliga med de tidiga banorna är att de var olika, det var dels för att komma runt olika patent, dels för att man tyckte att det blev bättre, säger Petter Ålander.
Det som möjligen saknas på utställningen är att bilbanorna också körs. Men det här är ändå det mest ambitiösa försök att berätta bilbanans historia som vi någonsin sett, så passa på att besöka Bergrummet före den 1 september då den tillfälliga utställningen stängs!
Sedan är det bara att gå upp på vinden och hämta ned den stora kartongen med bilbanegrejer och återuppleva lite analog racing på köksgolvet.
– Jag köpte min första bilbana när jag var 15 år. Det är som med barnsjukdomar – man ska ha dem när man är liten annars blir de allvarliga, säger Petter Ålander.
Bilbanor som vi känner dem idag kom i slutet på 1950-talet och i början var det inte givet att det skulle vara racerbanor, det fanns också landskapsbanor som exempelvis kunde komplettera en tågbana.
I centrum för Bergrummets specialutställning finns en stor bana med Scalextricbilar. Med hjälp av 120 föremål visas 60 år av utveckling. Själva banan är tidslinjen och otroligt nog går det att med hjälp av adapterspår koppla ihop de äldsta bandelarna med de nya.
– Det fanns massor med tillbehör till Scalextric, som EP-skivor med motorljud. Scalextricfabriken låg i närheten av Goodwoodbanan så läktaren och andra byggnader därifrån fanns att köpa, berättar Petter Ålander.
Utställningen visar bilbanor från en rad olika tillverkare, förutom Scalextric finns bland annat banor från Victory Industrial Plastics, Faller och Revell.
– Det roliga med de tidiga banorna är att de var olika, det var dels för att komma runt olika patent, dels för att man tyckte att det blev bättre, säger Petter Ålander.
Det som möjligen saknas på utställningen är att bilbanorna också körs. Men det här är ändå det mest ambitiösa försök att berätta bilbanans historia som vi någonsin sett, så passa på att besöka Bergrummet före den 1 september då den tillfälliga utställningen stängs!
Sedan är det bara att gå upp på vinden och hämta ned den stora kartongen med bilbanegrejer och återuppleva lite analog racing på köksgolvet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.