Det var inte bara i Sverige som Saab och Lancia såldes av samma handlare. Kika i broschyren för lilla ärtiga Lancia A112 som den såldes i Norge 1980.
Lancia A112 hette ju egentligen Autobianchi, men såldes här i Norden och i en del andra länder under Lancias namn. Av storleken kan man tro den var en variant på Fiat 127 men hade närmare släktskap med Fiat 128. Motorn togs från Fiat 850.
Hur som helst kom Fiat 127 två år senare och använde då den krympta 128-plattformen som anpassats för A112:an.
Modellen utvecklades gradvis under sjuttiotalet. Den stora förändringen kom 1977, i den faceliften ingick högre tak som gjorde den lite rymligare inuti, och kallades med det "Nuova A112"
Lillancian kom att leva i högsta välmåga en bra bit in på åttiotalet. På export kallades dom nu nästan alltid Lancia, namnet Autobianchi användes i stort sett bara hemma i Italien och Frankrike. När den efterträddes av Y10 1986 hade man byggt hela 1,2 miljoner av lilla A112.
Hur som helst kom Fiat 127 två år senare och använde då den krympta 128-plattformen som anpassats för A112:an.
Modellen utvecklades gradvis under sjuttiotalet. Den stora förändringen kom 1977, i den faceliften ingick högre tak som gjorde den lite rymligare inuti, och kallades med det "Nuova A112"
Lillancian kom att leva i högsta välmåga en bra bit in på åttiotalet. På export kallades dom nu nästan alltid Lancia, namnet Autobianchi användes i stort sett bara hemma i Italien och Frankrike. När den efterträddes av Y10 1986 hade man byggt hela 1,2 miljoner av lilla A112.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.