Nästa artikel
Citroën DS i USA
reklamdags

Citroën DS i USA

Publicerad 17 oktober 2017 (uppdaterad 18 oktober 2017)
Vi tittar i lite broschyrer och annonsblad för Citroën DS hur det såg ut för den amerikanska marknaden.
Citroën DS blev ingen storsäljare i Amerika. Det berodde inte så mycket på konsumenterna som på trafikmyndigheten DOT som såg till att försvåra det så mycket som möjligt för den egensinniga franska bilen.

Strålkastare, blinkers, parkeringsljus var en sak, men man hade vid sidan om ljusreglerna en annan stelbent paragraf och det var måttet mellan marken och strålkastaren. Detta ställde ju till det på en bil som kunde variera höjden.   

Med faceliften på DS blev det ännu svårare, täckglaset över lamporna gillades inte alls och en egen insats fick tas fram för USA, med sealed beamlampor. Alla modifieringar gjorde bilen dyrare, och med relativt litet antal sålda under alla år var servicenät och liknande närmast obefintligt.
 
Citroën drog sig tillbaka från USA-marknaden 1972. Året innan hade man även försökt lansera GS i USA, men den föll också på DOT:s nitiska påund. 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.