Nu är det 50 år sedan Concorde flög för första gången. Den var mer än ett passagerarplan, den blev både en ikon och ett begrepp. Namnet har ju också förekommit på en rad bilmodeller, både före och efter Concorde. Vilka har du koll på?
Arbetet med Concorde började redan på femtiotalet. Då var överljudsflygningar vardagsmat - för stridsplan. Men tanken att göra ett passagerarplan kapabel till detsamma var exceptionell, och krävde helt nytt sätt att se på saken.
Man skulle tekniskt sett in i det okända, och forskningen kring hur man skulle lösa problemen som kunde tänkas uppstå bedrev främst av Bristol och Hawker Siddeley. Det han ombildas till BAC innan Concorde ens börjat ta form. Samtidigt i Frankrike hade man liknande idéer om transportplan som skulle kunna flyga fortare än ljudet.
Dassault, Nord-Aviation och Sud-aviation hade kommit fram till ungefär samma slutsatser som man gjort i England. Ett fyrmotorigt plan med deltavinge och smal flygkropp skulle vara kapabel till mach 2, eller hela mach 3 med ramjetmotorer, fast det sista hade blivit lite för avancerat.
1962 skrev man ett avtal mellan BAC och Sud-Aviation om att utveckla det nya planet gemensamt, och 1965 började man bygga två prototyper.
En del av problemen man brottades avspeglar sig i budgeten. Ursprungliga kalkylen var på väl tilltagna 70 miljoner pund, det räckte inte långt. Slutnotan för Concorde uppskattas till ofantliga 1,3 miljarder pund!
Ett problem var att det fanns inga civila överljudsmotorer, så man utvecklade en variant av Rolls-Royce Olympus för Concorde. Fyra sådana sattes i två gondoler under vingarna, som inte bara gav planet lyftkraft, hela vingsektionen var samtidigt en enorm bränsletank. Det behövdes för det gick åt sådär 22000 liter i timmen av det!
Med dom här siffrorna kan man förstå att det måste verkat bekymmersamt att få nån lönsamhet i det. Men optimismen var stor och visionerna likaså. Redan innan det ens byggts några flygplan tecknade flera stora flygbolag förhandsorder på underverket.
Det kom dröja ända till den 2 mars 1969 innan Concorde 001 lyfte för sin första flygtur. Det gjordes i Toulouse med André Turcat bakom spakarna.
Nu kom de första två planen flygas runt på turer runtom i världen, utan passagerare, det var både test och PR-turer som gjordes. Intresset var enormt, och man hade räknat på att producera 350 Concorde för att möta efterfrågan. Nu blev det inte så, oljekris och annat kom emellan och de flesta bolag som tecknat förhandsorder drog tillbaka dom.
Concorde gick från vara en kanske inte fullt lönsam PR-symbol till ett ekonomiskt självmord att köpa in. Regler och förordningar satte också stopp för Concordes framfart. Bullernormer uppfylldes inte, många flygplatser hade inte möjligheterna eller kunde inte anpassa sig att hantera Concorde.
Brittiska och franska staten gick gemensamt in och tog på sig Concordes enorma skuldberg som nu hade blivit oöverstigligt.
Först 1976 kom Concorde äntligen i reguljär trafik, hos Air France och British Airways. Det totala antalet Concorde som byggdes var 20, långt från slutmålet på 350 plan man hade tänkt sig på sextiotalet. Concorde togs ur trafik 2003.
Ett antal bilmodeller har också fått namnet Concorde – kolla in bildspelet!
Man skulle tekniskt sett in i det okända, och forskningen kring hur man skulle lösa problemen som kunde tänkas uppstå bedrev främst av Bristol och Hawker Siddeley. Det han ombildas till BAC innan Concorde ens börjat ta form. Samtidigt i Frankrike hade man liknande idéer om transportplan som skulle kunna flyga fortare än ljudet.
Dassault, Nord-Aviation och Sud-aviation hade kommit fram till ungefär samma slutsatser som man gjort i England. Ett fyrmotorigt plan med deltavinge och smal flygkropp skulle vara kapabel till mach 2, eller hela mach 3 med ramjetmotorer, fast det sista hade blivit lite för avancerat.
1962 skrev man ett avtal mellan BAC och Sud-Aviation om att utveckla det nya planet gemensamt, och 1965 började man bygga två prototyper.
En del av problemen man brottades avspeglar sig i budgeten. Ursprungliga kalkylen var på väl tilltagna 70 miljoner pund, det räckte inte långt. Slutnotan för Concorde uppskattas till ofantliga 1,3 miljarder pund!
Ett problem var att det fanns inga civila överljudsmotorer, så man utvecklade en variant av Rolls-Royce Olympus för Concorde. Fyra sådana sattes i två gondoler under vingarna, som inte bara gav planet lyftkraft, hela vingsektionen var samtidigt en enorm bränsletank. Det behövdes för det gick åt sådär 22000 liter i timmen av det!
Med dom här siffrorna kan man förstå att det måste verkat bekymmersamt att få nån lönsamhet i det. Men optimismen var stor och visionerna likaså. Redan innan det ens byggts några flygplan tecknade flera stora flygbolag förhandsorder på underverket.
Det kom dröja ända till den 2 mars 1969 innan Concorde 001 lyfte för sin första flygtur. Det gjordes i Toulouse med André Turcat bakom spakarna.
Nu kom de första två planen flygas runt på turer runtom i världen, utan passagerare, det var både test och PR-turer som gjordes. Intresset var enormt, och man hade räknat på att producera 350 Concorde för att möta efterfrågan. Nu blev det inte så, oljekris och annat kom emellan och de flesta bolag som tecknat förhandsorder drog tillbaka dom.
Concorde gick från vara en kanske inte fullt lönsam PR-symbol till ett ekonomiskt självmord att köpa in. Regler och förordningar satte också stopp för Concordes framfart. Bullernormer uppfylldes inte, många flygplatser hade inte möjligheterna eller kunde inte anpassa sig att hantera Concorde.
Brittiska och franska staten gick gemensamt in och tog på sig Concordes enorma skuldberg som nu hade blivit oöverstigligt.
Först 1976 kom Concorde äntligen i reguljär trafik, hos Air France och British Airways. Det totala antalet Concorde som byggdes var 20, långt från slutmålet på 350 plan man hade tänkt sig på sextiotalet. Concorde togs ur trafik 2003.
Ett antal bilmodeller har också fått namnet Concorde – kolla in bildspelet!
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.