Opel kom att gå på export till USA, men inte som Opel.
Opel ägdes sedan 1931 av General Motors och i slutet av femtiotalet så kom man även att sälja dom i USA, genom Buicks färsäljningsnät.
I slutet av sextiotalet insåg General Motors och de andra biljättarna att man måste ha en ännu mindre bil än de befintliga "compacts" man tillverkade.
En ny sub-compact behövdes. GM löste delvis problemet med att ta in Opel Kadett och lansera dom med hård marknadsföring som "the little brute".
Då dom fortfarande såldes genom Buick så lät man kalla dom "Opel by Buick" som ett slags mellanting mellan modellnamn och eget märke.
Från 1968 piffade man upp Kadetten på USA-marknaden med Olympians front, senare kompletterade man med Ascona. Men både Kadetten och Asconan såldes med modellnamnet 1900. Sista året man kunde köpa en riktig Opel i USA var 1975.
Efter det var det Oplar importerade från Korea som fick gälla istället. Kadett C var ju nära kusin med Isuzu Gemini som i sin tur licenstillverkades i Sydkorea av Daewoo. Dessa fick lite annan front och andra detaljer och såldes som Buick/Opel upp till 1980. Året efter tog man bort både Buicks och Opels stämpel från den och kallade den Isuzu I-mark istället.
I slutet av sextiotalet insåg General Motors och de andra biljättarna att man måste ha en ännu mindre bil än de befintliga "compacts" man tillverkade.
En ny sub-compact behövdes. GM löste delvis problemet med att ta in Opel Kadett och lansera dom med hård marknadsföring som "the little brute".
Då dom fortfarande såldes genom Buick så lät man kalla dom "Opel by Buick" som ett slags mellanting mellan modellnamn och eget märke.
Från 1968 piffade man upp Kadetten på USA-marknaden med Olympians front, senare kompletterade man med Ascona. Men både Kadetten och Asconan såldes med modellnamnet 1900. Sista året man kunde köpa en riktig Opel i USA var 1975.
Efter det var det Oplar importerade från Korea som fick gälla istället. Kadett C var ju nära kusin med Isuzu Gemini som i sin tur licenstillverkades i Sydkorea av Daewoo. Dessa fick lite annan front och andra detaljer och såldes som Buick/Opel upp till 1980. Året efter tog man bort både Buicks och Opels stämpel från den och kallade den Isuzu I-mark istället.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.