Reliant 1952, den stora lilla bilen som blev med åren Storbritanniens stora lilla driftkucku, det är bara i sin isolerade hemmiljö denna farkost hade några som helst överlevnadschanser. Och varför envisades reklammakarna att marknadsföra den lilla trehjulingen som en rymlig familjebil? Vem lurade dom med det?
Snäppet större var Austin/Morris Mini, eller Mini Minor 850 som de första hette, om dom hade Morris-emblem. Hos Austin gav man den namnet Mini Se7en i de allra första broschyrerna.
1961 kom den praktiska Travellern, som rymde mer för utflykten.
I andra änden av brittisk bilindustri hade Jaguar E-type premiär 1961, den vackra slanka E-typen kom att bli en tidlös klassiker och designikon.
Hos Austin kompletterades Minin med den lite större 1100 modellen 1962.
Så tittar vi på mellanbilsklassen från samma tid. Ford Cortina hade också premiär 1962 och blev snabbt marknadsledande på hemmaplan. Här avslutas en picnic med efterföljande sagostund, Mary Poppins kanske?
Grillkväll vid sjön med nya Cortinor, högerstyrda och englandsregistrerade, men bilden är från den amerikanska broschyren 1963.
Vauxhall Victor FD-serien var en ganska stor och rymlig bil, inte många syntes i skandinavien men den byggdes nästan hela 200 000 av dessa från 1967 till 1972.
Utflykt med efterföljande skrovmål i hagen, med nya Triumph Dolomite 1978.
Korgarna framställda, men var är ni nånstans? Bilden symboliserar kanske intresset för den underliga lyxminibussen Vauxhall Albany. Den var baserad på skåpbilen Vauxhall Midi, som egentligen var en lite ålderstigen Isuzuprodukt. Sjusitsiga Albany skulle bli den ultimata familjevagnen och ta upp konkurrensen med Renault Espace. Det gjorde den inte och bara 300 stycken kom att tillverkas under tio månader 1990-91.
Även om familjen på bilden verkar nöjda i gröngräset så var dom det nog inte länge till med sin nya Morris Ital. Detta var den sista modellen som bar Morris namn då man lät modellen sakta somna in efter knappt fyra års haltande produktion 1984. Bilen var tekniskt ålderstigen som ny och kvalitetsryktet var inte helt lysande. Det blev inte så mycket bättre av att en del sattes ihop på licens i Portugal heller. Med Ital satte man punkt för det anrika Morris-namnet ,men verkstäderna hade fullt upp i flera år framöver med denna tvivelaktiga modell. Morris Ital blev framröstad för ett par år sen som tvåa i "worst british car ever" enligt en undersökning i The Sun.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.