År 1932 öppnades en - bokstavligt talat - bilfärja över Pudding River i Oregon.
Pudding River flyter fram i Norra Oregon och 1932 öppnades en ny möjlighet att korsa floden med bil. Eller i en bil, eller på en bil...
Något likande sätt har nog inte skådats varken förr eller senare. Vad man gjorde var att ta av däcken på en American Austin och låta den löpa på linor över floden. För säkerhets skull satt bilen fast i ett slags trapets i en lina ovanför.
Oklart är om det här var något i reguljär trafik, eller ett jippo, kanske för badgäster och turister?
Flickorna på bilen tycks inte vara rädda av sig, och det var nog mycket bättre plats på utsidan än inuti.
American Austin var som namnet antyder, en Austin byggd i USA. En Austin Seven som licenstillverkades i Butler, Pennsylvania från 1930 fram till 1934 då man gick i konkurs.
Dock återuppstod de 1935 och kom med nya modeler med ny design 1937, då kallades dom för Bantam istället.
American Austin blev aldrig någon storsäljare men företaget blev känt för en stor sak, att konstruera fordonet vi känner som Jeep.
Något likande sätt har nog inte skådats varken förr eller senare. Vad man gjorde var att ta av däcken på en American Austin och låta den löpa på linor över floden. För säkerhets skull satt bilen fast i ett slags trapets i en lina ovanför.
Oklart är om det här var något i reguljär trafik, eller ett jippo, kanske för badgäster och turister?
Flickorna på bilen tycks inte vara rädda av sig, och det var nog mycket bättre plats på utsidan än inuti.
American Austin var som namnet antyder, en Austin byggd i USA. En Austin Seven som licenstillverkades i Butler, Pennsylvania från 1930 fram till 1934 då man gick i konkurs.
Dock återuppstod de 1935 och kom med nya modeler med ny design 1937, då kallades dom för Bantam istället.
American Austin blev aldrig någon storsäljare men företaget blev känt för en stor sak, att konstruera fordonet vi känner som Jeep.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.