Glöm handskrapning, lösningsmedel eller hårdhänt sandblästring. Nu finns en ny miljövänlig metod där kolsyreis används som blästringsmedel. Du behöver inte ens plocka isär eller maskera i förväg! Vi besöker företaget Freezit i Järfälla.
I den ljusa blästringshallen hänger en Mercedes. Ett perfekt objekt för att visa företaget Freezits revolutionerande isblästringsmetod.
En fin originalbil som blivit stående under många år. Den är smutsig och underredet är täckt med gammal, hård underredsmassa. Det är ytrost och intorkad oljegegga.
Att i det läget komma till botten med bilens verkliga kondition och för att få den fin igen kräver åtskilliga timmar av mödosamt skrapande och tvättande, detalj för detalj.
Om sedan eventuella rostskador ska blottläggas måste det till sandblästring, vilket i sin tur är detsamma som en total demontering ända ner på strukturnivå. Efter sandblästringen kan flera obehagliga överraskningar vänta:
* Det sitter fortfarande underredsmassa kvar. Måste skrapas för hand.
* Plåten har deformerats på grund av för högt tryck.
* Sand kryper fram ur skrymslen - fastnar i färgen när det är dags för lackering.
* Objektet blir stående någon dag innan skyddande grundfärg - ny rost!
Allt detta slipper man vid blästring med kolsyreis. Metoden uppfanns av den amerikanska marinen på 1940-talet och har under årens lopp förfinats och använts bland annat inom flygindustrin.
I Sverige har isblästring hittills förekommit mest inom industrin och vid sanering av brandskador. Företaget Freezit är en föregångare i vårt land och kan nu erbjuda sina tjänster i en nyinredd anläggning i Järfälla utanför Stockholm.
Trots att Freezit är tämligen nystartat har ryktet spritt sig hos hobbyfolk. Mercedesen är hittransporterad från Ã-stergötland.
- Jag gjorde en annan Mercedes som kom direkt från USA. Men då blästrade jag med lågt tryck på underredet bara för att få den ren, säger företagets grundare Steven Ströberg.
Bilen som nu ska bearbetas ska bli av med den gamla tectylen. Steven skruvar upp kompressorn till 12 bar och drar igång.
Isen har formen av granulat, tre millimeter i diameter med skarpa brottytor. Två millimeters granulat används för finare arbeten, exempelvis blästring av elektronik. Isen görs av koldioxid och håller minus 78 grader, det är exakt samma som används vid partyn och trolleritrick då det krävs magisk rök! Den är dubbelt så tung som vanlig is och helt torr.
Koldioxiden köps som restprodukt från bryggerier. När granulaten slår i expanderar det 800 gånger inom loppet av någon millisekund. Det blir rena sprängkraften. Dessutom gör den kraftiga köldeffekten att smuts och olja stelnar, spricker och trillar av mycket lättare.
När granulaten sedan "smälter" övergår den direkt i gasform och därför är metoden helt torr. Efter några minuter är ett halvt hjulhus klart.
Den nyss så sega underredsmassan är färdig att sopas upp från golvet som torra bitar och damm och där Steven har arbetat med sitt munstycke är det rent och fint.
Den underliggande svarta färgen som en gång applicerades från fabrik tittar glänsande fram bakom tectyllagret. Plåten är iskall. Objektet behöver inte akut rostskyddas efter behandling som i fallet med sandblästring.
Kolsyreblästring har visat sig fungera utmärkt på limrester, mossa, klotter, mögel, alger och det går också att använda vid tvätt av inredningar.
Det är möjligt att ta bort färg på en bil, men det är inte är ekonomiskt vettigt då det kräver för mycket tid och is. Kolsyreblästring kan också ersätta glasblästring av aluminiumdetaljer. Glaset stannar kvar i materialet och kan orsaka problem om det senare frigörs och kommer in i motorn. Isen bara dunstar.
- En av fördelarna är att man inte behöver plocka bort eller ens maskera känsliga delar, säger Steven och demonstrerar i det tomma motorutrymmet där elhärva och reläer sitter kvar. Steven drar några varv över den ingrodda chassinummerplåten, resultatet blir perfekt. Kliniskt rent utan en skråma i det flortunna färglagret.
En hel genomgång av ett underrede, hjulhus, fram- och bakvagn tar 4-6 timmar och kostar ca 9 000 kr. En mildare rengöring av underrede och hjulhus (där tectylen får sitta kvar) kostar 2 500-3 000 kr och ett motorutrymme kostar ca 3 000 kronor. Något dyrare för en Lincoln Continental, lite billigare för en Fiat 500.
Artikeln är hämtad från Klassiker nummer 7/2008.
En fin originalbil som blivit stående under många år. Den är smutsig och underredet är täckt med gammal, hård underredsmassa. Det är ytrost och intorkad oljegegga.
Att i det läget komma till botten med bilens verkliga kondition och för att få den fin igen kräver åtskilliga timmar av mödosamt skrapande och tvättande, detalj för detalj.
Om sedan eventuella rostskador ska blottläggas måste det till sandblästring, vilket i sin tur är detsamma som en total demontering ända ner på strukturnivå. Efter sandblästringen kan flera obehagliga överraskningar vänta:
* Det sitter fortfarande underredsmassa kvar. Måste skrapas för hand.
* Plåten har deformerats på grund av för högt tryck.
* Sand kryper fram ur skrymslen - fastnar i färgen när det är dags för lackering.
* Objektet blir stående någon dag innan skyddande grundfärg - ny rost!
Allt detta slipper man vid blästring med kolsyreis. Metoden uppfanns av den amerikanska marinen på 1940-talet och har under årens lopp förfinats och använts bland annat inom flygindustrin.
I Sverige har isblästring hittills förekommit mest inom industrin och vid sanering av brandskador. Företaget Freezit är en föregångare i vårt land och kan nu erbjuda sina tjänster i en nyinredd anläggning i Järfälla utanför Stockholm.
Trots att Freezit är tämligen nystartat har ryktet spritt sig hos hobbyfolk. Mercedesen är hittransporterad från Ã-stergötland.
- Jag gjorde en annan Mercedes som kom direkt från USA. Men då blästrade jag med lågt tryck på underredet bara för att få den ren, säger företagets grundare Steven Ströberg.
Bilen som nu ska bearbetas ska bli av med den gamla tectylen. Steven skruvar upp kompressorn till 12 bar och drar igång.
Isen har formen av granulat, tre millimeter i diameter med skarpa brottytor. Två millimeters granulat används för finare arbeten, exempelvis blästring av elektronik. Isen görs av koldioxid och håller minus 78 grader, det är exakt samma som används vid partyn och trolleritrick då det krävs magisk rök! Den är dubbelt så tung som vanlig is och helt torr.
Koldioxiden köps som restprodukt från bryggerier. När granulaten slår i expanderar det 800 gånger inom loppet av någon millisekund. Det blir rena sprängkraften. Dessutom gör den kraftiga köldeffekten att smuts och olja stelnar, spricker och trillar av mycket lättare.
När granulaten sedan "smälter" övergår den direkt i gasform och därför är metoden helt torr. Efter några minuter är ett halvt hjulhus klart.
Den nyss så sega underredsmassan är färdig att sopas upp från golvet som torra bitar och damm och där Steven har arbetat med sitt munstycke är det rent och fint.
Den underliggande svarta färgen som en gång applicerades från fabrik tittar glänsande fram bakom tectyllagret. Plåten är iskall. Objektet behöver inte akut rostskyddas efter behandling som i fallet med sandblästring.
Kolsyreblästring har visat sig fungera utmärkt på limrester, mossa, klotter, mögel, alger och det går också att använda vid tvätt av inredningar.
Det är möjligt att ta bort färg på en bil, men det är inte är ekonomiskt vettigt då det kräver för mycket tid och is. Kolsyreblästring kan också ersätta glasblästring av aluminiumdetaljer. Glaset stannar kvar i materialet och kan orsaka problem om det senare frigörs och kommer in i motorn. Isen bara dunstar.
- En av fördelarna är att man inte behöver plocka bort eller ens maskera känsliga delar, säger Steven och demonstrerar i det tomma motorutrymmet där elhärva och reläer sitter kvar. Steven drar några varv över den ingrodda chassinummerplåten, resultatet blir perfekt. Kliniskt rent utan en skråma i det flortunna färglagret.
En hel genomgång av ett underrede, hjulhus, fram- och bakvagn tar 4-6 timmar och kostar ca 9 000 kr. En mildare rengöring av underrede och hjulhus (där tectylen får sitta kvar) kostar 2 500-3 000 kr och ett motorutrymme kostar ca 3 000 kronor. Något dyrare för en Lincoln Continental, lite billigare för en Fiat 500.
Artikeln är hämtad från Klassiker nummer 7/2008.
Relaterade bildspel
Mer info
Freezit AB
Jättevägen 4, Järfälla
08-583 550 78
0708-210 447
www.freezit.se
Jättevägen 4, Järfälla
08-583 550 78
0708-210 447
www.freezit.se
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.