Årets Klassiker 2019? Här är kandidat nummer tio: Ford Model A.
I A-Fordsklubbens samlingslokal i Täby stod en brandbil i skala 1:24 på fikabordet. Björn Malmgren och Leif Eriksson bestämde sig för att göra en likadan i full storlek.
Björn och Leifs bil skulle bli en pickup byggd på ett personbilschassi och delarna kom från en mängd olika håll. Grunden var en Tudor från 1928 och flaket kom från USA och hytten från Harads.
Eftersom bilen ändå var ett hop-plock så var det viktigare att det blev bra än helt original. Till exempel förlängdes hytten med 10 cm för att göra körställningen mer uthärdlig. Att renovera en 1920-talsbil gör att man får använda fler material än vid arbete med en modernare klassiker.
Björn och Leif byggde upp en ny stomme till hytten i ask medan bågen över vindrutan är i ek. Taket tillverkade man av plywood som kläddes med pegamoid. Sedan lackerades den i kulör 3002 Brandkårsrött och fick attribut som slangvinda, stege och en koppartuta – som egentligen är en tyfon som använts för larmsignalen Hesa Fredrik.
Björn och Leifs bil skulle bli en pickup byggd på ett personbilschassi och delarna kom från en mängd olika håll. Grunden var en Tudor från 1928 och flaket kom från USA och hytten från Harads.
Eftersom bilen ändå var ett hop-plock så var det viktigare att det blev bra än helt original. Till exempel förlängdes hytten med 10 cm för att göra körställningen mer uthärdlig. Att renovera en 1920-talsbil gör att man får använda fler material än vid arbete med en modernare klassiker.
Björn och Leif byggde upp en ny stomme till hytten i ask medan bågen över vindrutan är i ek. Taket tillverkade man av plywood som kläddes med pegamoid. Sedan lackerades den i kulör 3002 Brandkårsrött och fick attribut som slangvinda, stege och en koppartuta – som egentligen är en tyfon som använts för larmsignalen Hesa Fredrik.
Rösta på din favorit till Årets Klassiker! Alla som är med och röstar har chans att vinna fantastiska priser! Alla kandidater presenteras i kalendern som medföljer nr 1/2019 och där finns även alla detaljer om tävlingen.
Senast 11 februari 2019 måste vi ha din röst! Endast en röst per person. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu och i Klassiker nr 3/2019.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.