Visst är det Datsunbilar som syns mellan bubblorna, i Volkswagens fabrik i Clayton, Australien. Vilket inte var alltför svårt för våra läsare.
Volkswagens australienska utbud var en salig röra av inhemskt byggda, importerade och halvfärdiga bilar i lådor, inklusive ett par egna specialare. VW-bubblan kom heller inte att uppdateras som i Europa så senare delen av sextiotalet fann man sig fortfarande bygga 1961 års modell. Detta märktes i försäljningssiffrorna där dom blev omkörda av både Chrysler, Austin och det nyetablerade Toyota.
Men man hade en ny toppmodern fabrik i Clayton, som man byggde gamla bilar i, 1967 importerade man inte bara mer och mer hela bilar från Tyskland, utan även en helt ny ledning för Volkswagen Australia Ltd. Från 1968 gjorde man rent hus i Claytonfabriken och stoppade nästan all tillverkning av typ 1 ”bubblan” och typ 3 modellen. Bara en basvariant av typ 1 kallad Custom kom att fortsätta göras så långt delarna räckte. Pressarna skickades till brasilien och motoravdelningen till Malaysia. Hela fabriken tömdes för att nu bara montera färdiga ”CKD”-bilar från Tyskland. Det gjorde att man hoppade från 1961 till nya 68:or direkt.
Och så såg man till att bredda marknaden och hysa in andra aktörer i den stora fabriken. Företaget ombildades till Motor Producers Limited, fortfarande helägt av Volkswagen men med möjlighet att hysa in andra tillverkare att knåpa ihop sina produkter. Så därför kom de sista australienbyggda bubblorna att trängas på monteringsbandet med diverse Datsunmodeller. Senare kom även Volvobilar och Mercedeslastbilar in och fabriken hade börjat gå med vinst igen. Datsun blev såpass framgångsrikt att 1976 tog Nissan över hela rasket i Clayton, Australien
Men man hade en ny toppmodern fabrik i Clayton, som man byggde gamla bilar i, 1967 importerade man inte bara mer och mer hela bilar från Tyskland, utan även en helt ny ledning för Volkswagen Australia Ltd. Från 1968 gjorde man rent hus i Claytonfabriken och stoppade nästan all tillverkning av typ 1 ”bubblan” och typ 3 modellen. Bara en basvariant av typ 1 kallad Custom kom att fortsätta göras så långt delarna räckte. Pressarna skickades till brasilien och motoravdelningen till Malaysia. Hela fabriken tömdes för att nu bara montera färdiga ”CKD”-bilar från Tyskland. Det gjorde att man hoppade från 1961 till nya 68:or direkt.
Och så såg man till att bredda marknaden och hysa in andra aktörer i den stora fabriken. Företaget ombildades till Motor Producers Limited, fortfarande helägt av Volkswagen men med möjlighet att hysa in andra tillverkare att knåpa ihop sina produkter. Så därför kom de sista australienbyggda bubblorna att trängas på monteringsbandet med diverse Datsunmodeller. Senare kom även Volvobilar och Mercedeslastbilar in och fabriken hade börjat gå med vinst igen. Datsun blev såpass framgångsrikt att 1976 tog Nissan över hela rasket i Clayton, Australien
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.