Sahibinden är Turkiets variant av Blocket, under kategorin Klasik Otomobiller finns en bred spännvidd av gamla bilar, inklusive en del av deras egna klassiker, Anadol.
Anadol hade sin början 1966 då man med hjälp av Reliant började bygga bilar på allvar i Turkiet. Då bildades Otosan Otomobil Sanyii i Istanbul för att bygga Anadol A1. En rätt snygg coupé som var ritad av Ogle design i England. A2 blev den logiska följden och den var en fyrdörrars sedan, i glasfiber.
Efterföljaren till A2 hette inte helt logiskt nog A8, och den skiljde sig ganska mycket från föregångarna, den skulle vara modern, nytänkande och framför allt ha en egen karaktär.
Det senare kan man inte beskylla den för att sakna...
Det sägs att man tog inspiration från både Saab och Volvo, och visst kan man se VESC i framdelen och med lite god vilja en Saab 99 bak.. Dörrar och annat togs från den tidigare SV1600, kombimodellen av A2, och resten var en mix av diverse delar. Baklamporna kom från en buggy man hade byggt under sjuttiotalet som hette Böcek.
Anadol A8 kom ut 1981, och var kanske inte så nytänknade som man hade siktat på att vara från början. De blandade delarna från diverse tidigare modeller vilade på en enkel perimeterram, stel bakaxel med bladfjädrar och en Ford Pintomotor på 1,6 liter.
A8 blev inte alls den framgång man hoppades på. Kritiken var hård mot både kvalitet och utseende och modellen lades redan 1983 efter bara dygt 1000 byggda. Otosanfabriken började istället bygga Ford Taunus på licens.
På Sahibinden finns inte mindre än tre A8:or att välja på!
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-klasik-araclar-klasik-otomobiller-Anadol
Efterföljaren till A2 hette inte helt logiskt nog A8, och den skiljde sig ganska mycket från föregångarna, den skulle vara modern, nytänkande och framför allt ha en egen karaktär.
Det senare kan man inte beskylla den för att sakna...
Det sägs att man tog inspiration från både Saab och Volvo, och visst kan man se VESC i framdelen och med lite god vilja en Saab 99 bak.. Dörrar och annat togs från den tidigare SV1600, kombimodellen av A2, och resten var en mix av diverse delar. Baklamporna kom från en buggy man hade byggt under sjuttiotalet som hette Böcek.
Anadol A8 kom ut 1981, och var kanske inte så nytänknade som man hade siktat på att vara från början. De blandade delarna från diverse tidigare modeller vilade på en enkel perimeterram, stel bakaxel med bladfjädrar och en Ford Pintomotor på 1,6 liter.
A8 blev inte alls den framgång man hoppades på. Kritiken var hård mot både kvalitet och utseende och modellen lades redan 1983 efter bara dygt 1000 byggda. Otosanfabriken började istället bygga Ford Taunus på licens.
På Sahibinden finns inte mindre än tre A8:or att välja på!
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-klasik-araclar-klasik-otomobiller-Anadol
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.