Nästa artikel
Blott en vindpust
Utskrotningshotad

Blott en vindpust

Publicerad 22 november 2014
En av Volkswagens mest kortlivade modeller blev också en av de mest långlivade. När såg du en VW Santana senast?
Santana var liksom sitt syskon Passat döpt efter en vind, den varma Santa Ana-vinden i Kalifornien. Med femcylindrig motor på 115 hk, tämligen hög utrustningsnivå och ett enormt bagageutrymme skulle den 1983 matcha storsäljaren Volvo 240. Det gick inget vidare. Medan Volvon tryggt höll sig kvar på förstaplatsen i registreringsstatistiken med 49 772 exemplar lyckades Volkswagen bara kränga 1 296 Santana. Det betydde plats 33, med endast 27 bilar tillgodo på 34:an, Citroën CX. 1984 gick det ännu sämre och totalt såldes bara 2 499 exemplar i Sverige.

Santana var ingen dålig bil, i tester bedömdes den som mer vägsäker, snålare, rymligare och ändå lättare än 240. Marknaden var inte redo för en stor VW till fullpris. Kritik riktades mot den extremt höga utväxlingen som inte passade ihop med spetsiga motorn.
1985 blev Santana det den egentligen alltid varit: Passat Sedan. Även om Santana var en flopp i Europa blev den en viktig bil för Volkswagen. 1982 började den på prov sättas samman i Kina och där skulle den fortsätta att tillverkas ända till 2013! I Japan licenstillverkades Santana av Nissan 1984-89, toppmodellen hette Xi5 Autobahn. Och i Brasilien levde Santana till 2006, över en halv miljon tillverkades.

Men i Sverige finns bara 139 kvar, varav blott 44 är i trafik. Dags att fånga en vind?


 

Santana från Brasilien

Sista Santanan kom från Kina

VW Santana 1983-84
Sålda exemplar i Sverige: 2 499
Kvar i registret: 139
Varav i trafik: 44
Överlevnadsprocent: 1,8
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.