"LUGN I STORMEN! En Opel är så lättkörd att även Er fru kan köra den!"
så inleds en annons med 1960-talsstuk som cirkulerat på Internet och
dykt upp i flera medier de senaste åren.
Sten Berglind har tagit upp den i en krönika i Nostalgia och i
katalogen för Stockholms Bilsalong 2006 kommenteras annonsens
nedlåtande kvinnosyn med bildtexten: "budskapen var inte heller alla
gånger så visionära.
Det är bara ett problem med det här, annonsen är inte på riktigt! Den
kommer från en parodi på sextiotalets biltidningar och språkbruk som
publicerades i MHS klubbtidning, Motorhistoriskt Magasin nr 6 från 2004.
- Annonsen verkar ha fått ett eget liv. Den är lite fånigare än det
var på den tiden, säger Per-Börje Elg, redaktör för Motorhistoriskt
Magasin.
Bilden på mannen och kvinnan som redaktör Elg färglagt kommer
från en annons för solglasögon ur en tysk motortidning.
Opeln som syns i annonsen har fått en ratt ditretuscherad på fel sida.
När man väl vet att det hela är en parodi blir det tydligt att
annonsens payoff är en gliring åt den slogan Opel använde för några år
sedan: "Look at Opel now!".
Även Sveriges Radio P1s program Tendens har berättat om annonsen i
ett program som en illustration till hur bilreklamen förändrats.
Programmets producent Christer Söderqvist trodde att annonsen var äkta.
- Jag fick den av min kusin som mejlade mig den från någon rolig
sida på Internet. Det var ju olyckligt. Men man kan tänka sig att det
var så man sa på den tiden, säger Christer Söderqvist.
katalogen för Stockholms Bilsalong 2006 kommenteras annonsens
nedlåtande kvinnosyn med bildtexten: "budskapen var inte heller alla
gånger så visionära.
Det är bara ett problem med det här, annonsen är inte på riktigt! Den
kommer från en parodi på sextiotalets biltidningar och språkbruk som
publicerades i MHS klubbtidning, Motorhistoriskt Magasin nr 6 från 2004.
- Annonsen verkar ha fått ett eget liv. Den är lite fånigare än det
var på den tiden, säger Per-Börje Elg, redaktör för Motorhistoriskt
Magasin.
Bilden på mannen och kvinnan som redaktör Elg färglagt kommer
från en annons för solglasögon ur en tysk motortidning.
Opeln som syns i annonsen har fått en ratt ditretuscherad på fel sida.
När man väl vet att det hela är en parodi blir det tydligt att
annonsens payoff är en gliring åt den slogan Opel använde för några år
sedan: "Look at Opel now!".
Även Sveriges Radio P1s program Tendens har berättat om annonsen i
ett program som en illustration till hur bilreklamen förändrats.
Programmets producent Christer Söderqvist trodde att annonsen var äkta.
- Jag fick den av min kusin som mejlade mig den från någon rolig
sida på Internet. Det var ju olyckligt. Men man kan tänka sig att det
var så man sa på den tiden, säger Christer Söderqvist.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.