Nästa artikel
BMW 700 mellan Falun och Borlänge
sverigeresan

BMW 700 mellan Falun och Borlänge

Publicerad 11 oktober 2016
Mitt i språnget mellan motorcykelbilar och prestigebilar landade BMW 700. Svansmonterad mc-motor på 700 kubik rimmar illa med dagens bild av märket men för BMW var modellen viktig under några omvälvande år. I Klassiker 8/2016 utforskas dalametropolerna Falun och Borlänge i ett alldeles fantastiskt exemplar.
BMW 700 kanske inte räddade biltillverkaren i München men den kom mitt i språnget mot det som skulle bli grundstenen och alltings början för det moderna BMW: Neue Klasse. Istället är BMW 700 den sista BMW-modellen med luftkyld svansmotor av motorcykeltyp och samtidigt den första familje-BMW:n att locka med sportiga egenskaper.

Tekniken lånade den från BMW 600 som i sin tur sprang ur mikrobilen BMW Isetta. När 700 lanserades 1959 ville delar av BMW:s styrelse sälja företaget till Mercedes-Benz. Men bilen bevisade att BMW mycket väl kunde fortsätta som oberoende tillverkare.

Formerna tillskrivs Giovanni Michelotti och modellen fanns också som kupé och i en cabrioletversion som byggdes av Baur. När BMW 700 lades ner 1965 hade cirka 188 000 exemplar byggts.

Mats Grimme har ägt sin BMW 700 i över ett år men det är först nu som den är redo för sin första långresa efter renovering av motor, växellåda och koppling.

Vi trivs i den elegant avskalade kupén. Det är inte många centimetrar över mellan mig och Mats på bredden i bilen. Men jag sitter väldigt bra, inte minst tack vare att benutrymmet fortsätter en bra bit in i fronten. Från aktern hörs den tvåcylindriga boxermotorn lagom mycket. Det är på många sätt en väl avvägd bil. BMW 700 var lite mindre men lastade ändå mer än huvudkonkurrenten Volkswagen. Trots det har vi lyckats fylla bagageutrymmet där fram till brädden.

I Klassiker 8/2016 får du följa med på hela resan!
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.