En kvalificerad gissning säger att BMW inte satsade helhjärtat på japanmarknaden. Till och med broschyren ser primitiv ut.
När återuppbyggnaden av Japan tagit fart och landet hade kommit någorlunda på fötter. - då såg en hel del europeiska tillverkare sin chans till en ny blomstande exportmarknad.
År 1962 kom BMW med sin nya moderna 1500 'Neue klasse' - nu hade man en bil att kunna konkurrera i mellanklassen på allvar. Inte bara hemma i Västtyskland utan på många marknader. Neue Klasse blev BMW:s stora språngbräda uti världen.
Men att satsa på Japan? 1963 hade bilismen inte kommit igång riktigt ännu. Att ha en bil var ännu relativt få förunnat.
Troligen blev detta ett ganska obskyrt märke i den ytterst lilla exotiska nisch importbilar vid den här tiden.
Än idag står utländska bilar för en ganska liten del av den totala bilförsäljningen.
År 1962 kom BMW med sin nya moderna 1500 'Neue klasse' - nu hade man en bil att kunna konkurrera i mellanklassen på allvar. Inte bara hemma i Västtyskland utan på många marknader. Neue Klasse blev BMW:s stora språngbräda uti världen.
Men att satsa på Japan? 1963 hade bilismen inte kommit igång riktigt ännu. Att ha en bil var ännu relativt få förunnat.
Troligen blev detta ett ganska obskyrt märke i den ytterst lilla exotiska nisch importbilar vid den här tiden.
Än idag står utländska bilar för en ganska liten del av den totala bilförsäljningen.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.