Det började 1985 med att BMW satte upp en särskild division som kallades BMW Technik GmbH.
Deras uppdrag var att forska fram och prova ut nya lösningar och material för framtiden, och hur dessa skulle fungera i framtidens bilar.
Så det var ju självklart man skulle bygga en bil på den kunskapen, den fick namnet Z1 - Z står för Zukunft = framtid.
Den färdiga - eller nästan färdiga Z1 roadstern visades upp på Frankfurtmässan 1987. För det dröjde ända till våren 1989 innan den släpptes ut på marknaden.
Det var en avancerad bil på flera sätt, en slags conceptbil i serieproduktion. Karossen var en styv stålstomme sammansvestsad till en monocoque. Rullskydd var integrerad i vindrutans ram.
För det och för maximal vridstyvhet blev det lite för trångt att sätta några vanliga dörrar på den. Så formgivaren Harm Lagaay löste den med att dom fälldes ner i tröskeln istället!
I det här skelettet satte man en en avancerad multilinkbakaxel, som BMW kallade för Z-axel. Fram satte man en ordinär 2,5 liters motor från 325i.
Sen kläddes det hela med plastpaneler, men inte vilken vanlig plast som helst. Xenoy hette materialet, och är fullt återvinningsbart. Huv och baklucka var dock i glasfiberplast.
En plan från BMW var att man skulle kunna byta färg på sin bil med en extra uppsättning karosspaneler. Dom hävdade att det bara tog 40 minuter att byta rasket!
Låt oss tvivla lite på det och så går vidare med färgvalen - dom var inte så många.
Röd - Top Rot var den allra vanligaste 3102 bilar fick den här färgen
Fungelb - gul (135 stycken)
Traumschwartz - Svart (2301)
Urgren - grön metallic. (2041)
För 1990 tilkom även:
Pur Blau (193)
Magic Violet (228)
Det var dom bilarna som gjordes, totalt 8000 stycken BMW Z1 byggdes fram till juni 1991.
Men det var starten för BMW:s återinträde i sportbilsvärlden och de följande modellerna Z3, Z4 som kom att göras i större volymer med teknik utvecklad av framtidsavdelningen BMW Technik.
Men så fanns det en specialmodell också, den nästan helt okända Alpina RLE! Det stod för Roadster Limited edition.
Alpina tyckte 2,5liters maskinen på 170 hästar var lite för tam och bytte den mot en 2,7 liters motor från deras B3 modell istället.
Vidare sänkte man fjädring fram något och satte på sina egna 17-tums fälgar.
Totalt gjordes 66 stycken av Alpinas Z1, hälften av dom såldes i Japan, resterande stannade i Europa.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.