Nästa artikel
BMW:s maffiga 850!
Reportage

BMW:s maffiga 850!

Publicerad 12 september 2022
V12-motor och teknologisk knockout – BMW chockade världen med superbilen.

Det var 1981 som djärva tankar började florera hos BMW – varför inte presentera en avancerad och dyr sportkupé som skulle få hela världen att tappa hakan? En statement-bil ritad från grunden med siktet inställt på de lyxigaste kupéerna från Mercedes och Aston Martin – givetvis med tolvcylindrig motor och med lyxig, banbrytande teknik. Med kommersiella framgångar som 3- och 5-serierna fanns det gott om pengar och självförtroende hos BMW och 1984 fick projektet grönt ljus och startade på allvar.

Tolv cylindrar, fem liter och 300 hk – och 450 Nm i vrid.

Designarbetet blev färdigt 1986 och själva konstruktionen av bilen påbörjades med för tiden avancerade CAD-moduler. Året därpå inleddes tester med de första körbara prototyperna, totalt uppemot hundra stycken. De dyra testvagnarna skulle pressas på alpvägar, gå för fullt i hundratals mil runt Nordslingan på Nürburgring och köras in i betongväggar i åtskilliga krocktester.

Klassisk BMW-förarplats. Notera den manuella lådan, närmast otänkbart idag tyvärr.

Efter en miljard spenderade D-mark på utveckling drogs skynket av nya BMW 850i på Frankfurtsalongen i september 1989. Ersättaren till 6-serien liknande ingen annan BMW i produktion och fick den tre år gamla 7-serien att kännas rent av daterad.

BMW 8-serie hintade om ett nytt decennium och intresset var stort, 5 000 köpordrar tecknades åtta dagar före den officiella premiären. I senaste numret av Klassiker finns ett längre reportage om BMW 850i – finns i din butik nu eller köp den i vår webbshop. Kolla här nere!

Klassiker 7.2022 med Kryssbilaga

Ur innehållet: 

Volvo GL 1981
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt.

E-bensin – en framtidsmöjlighet?
Bland andra Porsche satsar på att på syntetisk väg skapa en ersättare till det fossila bränslet. För bra för att vara sant?

Automobilia Abarth
Motortrimmaren Carlo blev synomyn med sportiga versioner av bland annat Fiat. Snygg logotyp också!

Vilket ladufynd! Ford Mustang 1985
Vilken frikostighet! Klassiker får en gratis Mustang-cabriolet. Nu gäller det bara att hitta den och dra fram den i ljuset!

Broschyren Fords lätta lastbilar
I den idylliska småstaden har alla entreprenör precis lagom stora och mycket söta arbetsfordon. 

Fullservice för klassikerägaren Motikon 
Förvaring, försäljning, renovering och service – i Uppsala slår nu en stor anläggning för klassiska bilar upp portarna.
 
Saabfestivalen 2022
Det blev bättre än någon hade vågat hoppas när Saabentusiasterna firade märkets 75-årsjubileum i Trollhättan.
  
Renault 4 Parisienne 1967
Flärd ryms även i liten förpackning: Läckra Parisienne är en är en R4 att drömma om.  

Moped Suzuki M12S
Välbyggd och med motorcykelkänsla men kanske aningen småväxt. I det närmaste förberedd för trimning...

Triumph Spitfire 1500 1980
Sista årsmodellen av sextioårsjubilerande Spitfire höll fortfarande stilen.

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Fortfarande påfallande prisvärd!

Våra Klassiker
Calle köper Kadett, Carl sitter bättre i sin Alfa, Fredrik trivs in sin Koja och Claes låter 93:an möta Ursaaben.  

Läsarnas Klassiker
John hade inte hjärta att börja bruksköra med sin Volvo. Marcus njuter av allt det bruna i sin Cadillac, Rolf fick en gratis Saab och Lars-Inge kör en mycket ovanlig Hillman.  

Fixa själv Mercedes-Benz 220 1969
Motorrenovering, rostlagning och polering – steg för steg blir drömmen om att återuppleva farfars Mercedes verklig.

Evenemangskalender
Här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu?

Medföljer som bilaga: Kryss & Klur 2022

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.