Det var 1981 som djärva tankar började florera hos BMW – varför inte presentera en avancerad och dyr sportkupé som skulle få hela världen att tappa hakan? En statement-bil ritad från grunden med siktet inställt på de lyxigaste kupéerna från Mercedes och Aston Martin – givetvis med tolvcylindrig motor och med lyxig, banbrytande teknik. Med kommersiella framgångar som 3- och 5-serierna fanns det gott om pengar och självförtroende hos BMW och 1984 fick projektet grönt ljus och startade på allvar.
Designarbetet blev färdigt 1986 och själva konstruktionen av bilen påbörjades med för tiden avancerade CAD-moduler. Året därpå inleddes tester med de första körbara prototyperna, totalt uppemot hundra stycken. De dyra testvagnarna skulle pressas på alpvägar, gå för fullt i hundratals mil runt Nordslingan på Nürburgring och köras in i betongväggar i åtskilliga krocktester.
Efter en miljard spenderade D-mark på utveckling drogs skynket av nya BMW 850i på Frankfurtsalongen i september 1989. Ersättaren till 6-serien liknande ingen annan BMW i produktion och fick den tre år gamla 7-serien att kännas rent av daterad.
BMW 8-serie hintade om ett nytt decennium och intresset var stort, 5 000 köpordrar tecknades åtta dagar före den officiella premiären. I senaste numret av Klassiker finns ett längre reportage om BMW 850i – finns i din butik nu eller köp den i vår webbshop. Kolla här nere!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.