För inte så länge sedan var fler cylindrar alltid bättre, i alla fall för bildrömmarna och skrytvärdet.
BMW-bjässen byggd på en 1987 års 750iL fick därför en enorm V16-motor på 6,7 liter, god för 408 hk vid 5 200 r/min och 613 Nm vid 3 900 r/min.
Men någon produktion av ”Goldfisch” som den kom att kallas blev det aldrig. Syftet lär i första hand ha varit att visa Mercedes att skåpet skulle stå i Bayern om det blev snack om saken.
Med monstermotor under huven fanns inte plats för kylaren som istället placerades i bagageutrymmet. Stora gälar på karossidorna styrde den svala luften rätt och ett utsläpp i bakstammen gav varmluften fri väg ut.
Påsken 2024 kommer den sextoncylindriga besten tillsammans med två andra historiska bilar från BMW att ställas ut på Custom Motor Show i Jönköping. Utöver "Guldfisken" kommer besökarna att få se F1-bilen Williams F1 BMW FW26 som togs fram till säsongen 2004 samt en "Batmobile", en BMW 3.0 CSL.
Alla bilarna kommer från BMW:s historiska samlingar i München.
Pssst! Som Klassikerläsare har du just nu 20 procents rabatt på biljettpriset om du förbokar senast den 24 mars! Gå in på https://www.custommotorshow.se/kop-biljett och klicka dig sedan vidare in på Ticksters sida. Där anger du koden klassiker2024
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.