Nästa artikel
BMW:s monster till Jönköping!
Reportage

BMW:s monster till Jönköping!

Publicerad 2024-03-14 14:30 (uppdaterad 2024-03-15 10:15)
En, två, tre, fyra… fortsätt räkna bara; hur många cylindrar hittar du i BMW:n som aldrig gick i produktion? I påsk ska "Goldfisch" visas på Custom Motor Show i Jönköping!

För inte så länge sedan var fler cylindrar alltid bättre, i alla fall för bildrömmarna och skrytvärdet.

BMW-bjässen byggd på en 1987 års 750iL fick därför en enorm V16-motor på 6,7 liter, god för 408 hk vid 5 200 r/min och 613 Nm vid 3 900 r/min.

Det är bara att räkna! Inte mindre än 16 cylindrar klämde BMW ned under huven i 7-serien som skulle få Mercedes att darra.

Men någon produktion av ”Goldfisch” som den kom att kallas blev det aldrig. Syftet lär i första hand ha varit att visa Mercedes att skåpet skulle stå i Bayern om det blev snack om saken.

Med monstermotor under huven fanns inte plats för kylaren som istället placerades i bagageutrymmet. Stora gälar på karossidorna styrde den svala luften rätt och ett utsläpp i bakstammen gav varmluften fri väg ut.

Påsken 2024 kommer den sextoncylindriga besten tillsammans med två andra historiska bilar från BMW att ställas ut på Custom Motor Show i Jönköping. Utöver "Guldfisken" kommer besökarna att få se F1-bilen Williams F1 BMW FW26 som togs fram till säsongen 2004 samt en "Batmobile", en BMW 3.0 CSL. 

Alla bilarna kommer från BMW:s historiska samlingar i München. 

Pssst! Som Klassikerläsare har du just nu 20 procents rabatt på biljettpriset om du förbokar senast den 24 mars! Gå in på https://www.custommotorshow.se/kop-biljett och klicka dig sedan vidare in på Ticksters sida. Där anger du koden klassiker2024

 

 

Någon kylare fick inte plats fram så den hamnade i skuffen istället. Den svala luften släpps in genom sidogälarna och passerar ut i bakstammen.

Vill du läsa mer om BMW? Här finns en hel tidning du kan beställa!

ÄNNU MERA BMW!
Här är vår andra specialutgåva om det fantastiska BMW! Vi har samlat Klassiker­artiklar om 600, 700, Neue Klasse, 02-serien, 3-serien, 5-serien, 3.0S, 6-serien, 7-serien och 850i. Resor, renoveringar, köpguider och reportage!


Innehåll:

Ögonblicket BMW 507
När Stockholms Bilsalong 1956 invigde av Prins Bertil var ett av dragplåstren BMW:s nya roadster. (Klassiker 3/2016)

BMW 600 1958
Heinz har renoverat samma bilmodell som han körde som student i Wien. (Klassiker 1/2017)

BMW 700 Sport 1962 
Det är fel att tro att BMW 700 var en enkel folkbil helt utan sportambitioner. (Klassiker 4/2009)

Sverigeresan BMW 700 Dalarna
Med svansmotor från Falun till Borlänge– den långa, roliga vägen. (Klassiker 8/2016)

Köpguide BMW 02-serien
Fantastiska 02-serien har kallats ”bilen som räddade BMW”. (Klassiker 4/2005)

BMW 2000 1970 
Modellen som var den sista fasen i BMW:s Neue Klasse. (Klassiker 6/2008)

Sverigeresan BMW 3.0 S 1972
Vi tar en rejäl långfärdsvagn till Dalsland och utforskar Bengtsfors, Mellerud och givetvis Åmål! (Klassiker 10/2019) 

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen. (Klassiker 1/2023)

Köpguide BMW 5-serien E28
Vi vill påstå att 5-serien 1981–88 hör till BMW:s allra skarpaste. Köp nu! (Klassiker 2/2013)

Renoveringen BMW 316 
Sami körde fast i renoveringen av en 316. Då köpte han en 316 till – från samma år! (Klassiker 10/2015)

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. (Klassiker 3/2022)

BMW 728i 1996
Med tredje generationen 7-serie tog BMW ledningen i prestigeligan med avancerad teknik och tidlös form. (Klassiker 7/2020)

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu? (Klassiker 7/2022)

Förenade Bil 100 år
Säg ett bilmärke och chansen är stor att Förenade Bil antingen importerat det eller sålt det någon gång sedan 1921. (Klassiker 3/2021)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.