Det är 1990 och hos BMW Motorsport har man ambitionen att ta fram en bil som ska sätta Porsche och Ferrari på plats.
Man hade bra grejer att börja med. BMW:s nya 850i Coupé, en smäcker och gedigen kaross, samt den fina V12-motorn på närmare 300 hästkrafter, den kallades M70.
När Motorsportavdelningen var klara med karossen hade den i princip inget gemensamt med originalet.
Det mesta var gjort i kolfiberkomposit, bakdelen breddades och fick stora luftintag för kylning till olja och diffar.
Vidare försågs den med B-stoplar - 850i var ju egentligen en hardtop. Inuti fanns två racingstolar klädda i alcantara, baksätet åkte ur - det här var ju ändå ingen familjebil.
Rutorna var i lexan, och var fasta. Popuplamporna fick också dom stryka på foten -dom fick inte plats längre när motorn med allt därtill skulle i igen. Front och huv skiljde sig väsentligt från originalet
Så tog man sig an motorn, och det var inte mycket kvar av den heller när man var klara.
M70:n borrades upp till 6.1 liter, försågs med VANOS, variabla kamaxlar, dubbla av dom dessutom. topparna fick även fyra ventiler per cylinder.
Den nya maskinen fick heta S70/1. Effekten låg någonstans på andra sidan 600 hästkrafter.
När Motorsportavdelningen var klara med karossen hade den i princip inget gemensamt med originalet.
Det mesta var gjort i kolfiberkomposit, bakdelen breddades och fick stora luftintag för kylning till olja och diffar.
Vidare försågs den med B-stoplar - 850i var ju egentligen en hardtop. Inuti fanns två racingstolar klädda i alcantara, baksätet åkte ur - det här var ju ändå ingen familjebil.
Rutorna var i lexan, och var fasta. Popuplamporna fick också dom stryka på foten -dom fick inte plats längre när motorn med allt därtill skulle i igen. Front och huv skiljde sig väsentligt från originalet
Så tog man sig an motorn, och det var inte mycket kvar av den heller när man var klara.
M70:n borrades upp till 6.1 liter, försågs med VANOS, variabla kamaxlar, dubbla av dom dessutom. topparna fick även fyra ventiler per cylinder.
Den nya maskinen fick heta S70/1. Effekten låg någonstans på andra sidan 600 hästkrafter.
BMW M8 blev den absoluta värstingbilen du inte kunde köpa 1990.
Projektet lades ned nästan lika fort som det startat. Utvecklingskostnaden måste ha fått BMW:s styrelse att sätta i halsen, och ett bekymmer man redan hade var att prognosen för den här typen av bilar såg dålig ut i början av 1990-talet.
En annan sak som också fick dem att sätta i halsen var dess prestanda. Man hade ju en slags överenskommelse med Mercedes-Benz och Audi att bilarna skulle vara begränsade till 250 km/h.
BMW M8 hade inga problem med att mata varv efter varv på andra sidan 300 vid tester på Nardobanan.
Den var för snabb för sitt eget bästa och det byggdes bara en enda M8. Däremot kom motorn till användning - i alla fall delvis.
En del av tekniken BMW hade utvecklat runt S70/1 hamnade i McLaren F1 som hade premiär 1993. Så på sätt och vis fick BMW Motorsport sin revansch - McLaren F1 var nittiotalets definitiva superbil som körde ifrån allt annat.
Projektet lades ned nästan lika fort som det startat. Utvecklingskostnaden måste ha fått BMW:s styrelse att sätta i halsen, och ett bekymmer man redan hade var att prognosen för den här typen av bilar såg dålig ut i början av 1990-talet.
En annan sak som också fick dem att sätta i halsen var dess prestanda. Man hade ju en slags överenskommelse med Mercedes-Benz och Audi att bilarna skulle vara begränsade till 250 km/h.
BMW M8 hade inga problem med att mata varv efter varv på andra sidan 300 vid tester på Nardobanan.
Den var för snabb för sitt eget bästa och det byggdes bara en enda M8. Däremot kom motorn till användning - i alla fall delvis.
En del av tekniken BMW hade utvecklat runt S70/1 hamnade i McLaren F1 som hade premiär 1993. Så på sätt och vis fick BMW Motorsport sin revansch - McLaren F1 var nittiotalets definitiva superbil som körde ifrån allt annat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.