Helikoptern var en nymodighet på femtiotalet, och Borgward ville vara med i kampen om den moderna tidens luftherravälde.
Efter kapitulationen 1945 fick Tyskland bokstavligt talat flygförbud. Det dröjde till mitten av femtiotalet innan det nya Tyskland fick kontrollera sitt eget luftrum igen. Och paragraferna i Potsdamfördraget lättades upp.
Den strävsamme entreprenören Carl Borgward i Bremen hade återstartat biltillverkningen efter kriget med stor framgång. Borwards imperium bestod av märkena Borgward, Hansa, Lloyd och Goliath. Nu fanns det en öppning att expandera sin verksamhet uppåt också - upp i luften.
Helikopter var det nya, det var det man skulle satsa på. Denna farkost hade gått från att vara en experimentiell kuriositet till fullt kommersiellt gångbart flygtyg på en kort tid. Helikoptern hade kommit för att stanna.
Till sin hjälp hade Karl Borgward den bästa man han kunde få, Heinrich Focke (som i Focke-Wulf). Han hade konstruerat sin första helikopter redan 1936!
Det blev en relativt stor helikopter med plats för tre personer, 180 liter bränsle, samt en nyttolast på drygt 80 kilo. En sexcylindring Lycoming O-435på 260 hästkrafter drev den nio meter stora rotorn
Första flygningen med BFK-1 Kolibri som den kom att kallas gjordes den 8:e juli 1958, vid spakarna satt Ewald Rohlfs, som för övrigt hade flugit Fockes första helikopterprototyp 1936.
Det var en alldeles ypperlig helikopter, toppfarten låg på 160km/h och den kunde hålla sig i luften i tre timmar.
Så en andra prototyp byggdes, nu med fullt inklädd flygkropp, utrustning och i det närmaste helt produktionsduglig. Men nu hade tiden runnit iväg mot Borgwardsimperiets slut 1961. Så några helikoptrar från Borgward kom aldrig att bli av
Den strävsamme entreprenören Carl Borgward i Bremen hade återstartat biltillverkningen efter kriget med stor framgång. Borwards imperium bestod av märkena Borgward, Hansa, Lloyd och Goliath. Nu fanns det en öppning att expandera sin verksamhet uppåt också - upp i luften.
Helikopter var det nya, det var det man skulle satsa på. Denna farkost hade gått från att vara en experimentiell kuriositet till fullt kommersiellt gångbart flygtyg på en kort tid. Helikoptern hade kommit för att stanna.
Till sin hjälp hade Karl Borgward den bästa man han kunde få, Heinrich Focke (som i Focke-Wulf). Han hade konstruerat sin första helikopter redan 1936!
Det blev en relativt stor helikopter med plats för tre personer, 180 liter bränsle, samt en nyttolast på drygt 80 kilo. En sexcylindring Lycoming O-435på 260 hästkrafter drev den nio meter stora rotorn
Första flygningen med BFK-1 Kolibri som den kom att kallas gjordes den 8:e juli 1958, vid spakarna satt Ewald Rohlfs, som för övrigt hade flugit Fockes första helikopterprototyp 1936.
Det var en alldeles ypperlig helikopter, toppfarten låg på 160km/h och den kunde hålla sig i luften i tre timmar.
Så en andra prototyp byggdes, nu med fullt inklädd flygkropp, utrustning och i det närmaste helt produktionsduglig. Men nu hade tiden runnit iväg mot Borgwardsimperiets slut 1961. Så några helikoptrar från Borgward kom aldrig att bli av
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.