Första färdtjänsten organiserades på frivillig bas.
På bilden syns Norrköpings första färdtjänstbuss 1968. Bussen - en Peugeot J7 tillhörde brandkåren och kördes av frivilliga röda korsarbetare.
Den första formen av färdtjänst kördes i Malmö redan 1955, då av brandkåren med brandmän som ställde upp på extra pass. På sextiotalet tog Röda Korset tag i det mer organiserat. Man hade sett ett ökat behov för funktionshindrade i alla åldrar, och ta en rullstol på vanlig buss eller spårvagn gick inte alls på den här tiden
När Röda Korset fyllde 100 år 1965 var man redan i gång på flera orter i landet. Oftast var det något av brandkårens fordon som anpassades. De som körde dessa var främst kvinnor från Röda Korset eller Bilkårister.
Från början var intresset rätt lamt från staten och kommunerna. Men snart blev det ändring på det. I början av sjuttiotalet började kommunen sköta upphandling och ansvar för färdtjänst. 1970 infördes statsbidrag som underlättade det ännu mer och nu hade drygt 100 kommuner egen färdtjänst. (Då hade Sverige 850 kommuner!)
Först 1980 hade samtliga kommuner ( som nu var kraftigt reducerat till 277 i antal) i Sverige inrättat färdtjänst och 1982 kom en ny socialtjänstlag som lagfäste tillgången till färdtjänst över hela landet.
Den första formen av färdtjänst kördes i Malmö redan 1955, då av brandkåren med brandmän som ställde upp på extra pass. På sextiotalet tog Röda Korset tag i det mer organiserat. Man hade sett ett ökat behov för funktionshindrade i alla åldrar, och ta en rullstol på vanlig buss eller spårvagn gick inte alls på den här tiden
När Röda Korset fyllde 100 år 1965 var man redan i gång på flera orter i landet. Oftast var det något av brandkårens fordon som anpassades. De som körde dessa var främst kvinnor från Röda Korset eller Bilkårister.
Från början var intresset rätt lamt från staten och kommunerna. Men snart blev det ändring på det. I början av sjuttiotalet började kommunen sköta upphandling och ansvar för färdtjänst. 1970 infördes statsbidrag som underlättade det ännu mer och nu hade drygt 100 kommuner egen färdtjänst. (Då hade Sverige 850 kommuner!)
Först 1980 hade samtliga kommuner ( som nu var kraftigt reducerat till 277 i antal) i Sverige inrättat färdtjänst och 1982 kom en ny socialtjänstlag som lagfäste tillgången till färdtjänst över hela landet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.