Få märken har en sådan air av mystik och mytbildning som Bristol. Ett exklusivt lågseriemärke lite i skymundan, avknoppat av den legendariska flygplanstillverkaren med samma namn.
Bristol var alltid en outsider, och ännu mer så när Anthony Crook som varit delägare i bolaget innan och skötte deras försäljning, tog kontrollen över hela bolaget 1973. Han förvandlade det till ett slags bilvärldens Nordkorea totalt utan insyn.
Ingen vet hur många bilar som producerades, eller hur många som arbetade där. Alla register och handlingar hölls hemliga, inga journalister tilläts provköra bilarna. Det kunde dröja ett halvår innan man fick svar på om man ens ansågs värdig att få besöka deras showroom i Kensington, det var man oftast inte, myten vårdades med järnhand.
Att ställa ut sina bilar på mässor, göra reklam eller på annat sätt profilera sig tyckte Crook bara var vulgärt, Bristol stod över detta.
Men dock verkar det ruckats lite på principerna, och små portioner av skådebröd delades ut. Som här en broschyr för Bristols modeller 1984. Här ges en unik insyn i byggandet av bilarna, men är vi i själva fabriken? Blev de exklusiva bilarna till i sådana här lokaler?
I övrigt är den inte speciellt utlämnande, mystiken skingrades inte heller den här gången 1984, när Bristol av oförklarlig anledning gav ut en broschyr.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.