Bild
Nästa artikel
SLUT?

Bristol Cars i rekonstruktion

Publicerad 7 mars 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
En epok med brittiska lyxbilar som inleddes 1946 ser nu ut att gå i graven. Anrika bilmärket Bristol Cars står nu inför rekonstruktion.

På grund av ekonomiska bekymmer tvingas mytomspunna Bristol Cars till rekonstruktion. 22 av 27 anställda vid fabriken i Bristol, i sydvästra England, har fått lämna sina jobb.

Rekonstruktör Tom MacLennan menar dock att hoppet inte är helt ute:
– Vi uppmanar alla intresserade att ta kontakt med oss så fort som möjligt och är säkra på att vi kan skapa en framtid för denna ikon bland brittiska bilmärken, säger han i en kommentar till BBC.

Liksom Saab Automobile har Bristol Cars sitt ursprung inom flygplansindustrin. Efter andra världskriget, 1946, riktades verksamheten om mot handbyggda lyxbilar. Bristol var en praktfull vagn men samtidigt mer diskret än Rolls-Royce och Bentley.

Verksamheten har rattats från en enda bilhall i fashionabla Kensington i västra London. Även om företaget på senare år inte offentliggjort några försäljningssiffror ryktas det om runt 20 levererade bilar om året, alla med en prislapp på 150 000 till 250 000 pund.

Dagens modellprogram består av modellerna Fighter, Blenheim, Blenheim Speedster och Series 6. En egenhet som hängt med sedan Bristol 405 från mitten av 1950-talet är reservhjulets placering i ena framskärmen.

Om biltillverkning återupptas återstår att se, Bristol Cars lovar dock att även i fortsättningen bistå med service och reservdelar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.