Bristol är en av de mer gåtfulla och likaså hemlighetsfulla biltillverkare som någonsin existerat.
Det är till och med lite diffust om dom ens existerar längre. Alla deras modeller har producerats i blygsamma upplagor sedan 1946, och senare även så blygsamt att det inte ens finns någon statistik över dom de seanste 30 åren. Ingen journalist har fått besöka fabriken och ytterst få bilder har läckt ut därifrån. I Mars 2011 försattes dom i konkurs, och då borde tillverkningen, om det ens skett någon de senaste åren upphört. Det visade sig då att samtlig personal uppgick till 27 personer varav 22 fick gå.
Världens enda Bristolåterförsäljare finns på Kensingtion High Street. Reklam har dom aldrig gjort, och denna butik var det enda stället av vända sig till om man prompt ville ha en Bristol. Det stället finns fortfarande och idag ägnar man sig åt sälja och förmedla fabriksrenoverade äldre Bristols. Det ryktas till och med om en ny modell, men som så mycket runt detta underliga märke, är det väldigt dimmigt om några detaljer. Vad som försiggår bakom Bristols kulisser är lika hemlighetsfullt som Nordkorea...
Från början hade man nummerserier från 400 till 412, den senare kom att döpas om till Beaufighter 1982. Det är ju ändock självklart att ett märke som Bristol med sitt påbrå skall döpas efter sina mest legendariska flygplansmodeller. Moderbolaget och biltillverkningen kom dock att skiljas åt när Bristol Aeroplanes tillsammans med Vickers-Armstrong och English Electric slogs ihop och bildade BAC. Som senare blev British Aerospace, och efter lite fler hopslagningar och konstellationer idag heter BAE Systems. Bristolbilarna körde dock sitt helt egna race vid sidan om den växande och mer multinationella jätten som ursprunget transformerades till.
Världens enda Bristolåterförsäljare finns på Kensingtion High Street. Reklam har dom aldrig gjort, och denna butik var det enda stället av vända sig till om man prompt ville ha en Bristol. Det stället finns fortfarande och idag ägnar man sig åt sälja och förmedla fabriksrenoverade äldre Bristols. Det ryktas till och med om en ny modell, men som så mycket runt detta underliga märke, är det väldigt dimmigt om några detaljer. Vad som försiggår bakom Bristols kulisser är lika hemlighetsfullt som Nordkorea...
Från början hade man nummerserier från 400 till 412, den senare kom att döpas om till Beaufighter 1982. Det är ju ändock självklart att ett märke som Bristol med sitt påbrå skall döpas efter sina mest legendariska flygplansmodeller. Moderbolaget och biltillverkningen kom dock att skiljas åt när Bristol Aeroplanes tillsammans med Vickers-Armstrong och English Electric slogs ihop och bildade BAC. Som senare blev British Aerospace, och efter lite fler hopslagningar och konstellationer idag heter BAE Systems. Bristolbilarna körde dock sitt helt egna race vid sidan om den växande och mer multinationella jätten som ursprunget transformerades till.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.