Sverige är en viktig marknad för Morgan Motor Company, trots att det inte ens finns 1 000 exemplar av märket här. Sett per capita har nämligen nybilsförsäljningen tidvis legat på elitnivå med 20-30 bilar per år.
En del av framgångarna kan tillräknas Lasse Ericsson med företaget Classic & Sports Car Centre i Vetlanda som blev generalagent 2010. Genom täta kontakter med fabriken på olika nivåer och en tydlig strategi vad gäller eftermarknaden såg Lasse och hans team till att det svenska Morganbeståndet ökade avsevärt på relativt kort tid.
När Lasse Ericsson efter ett decennium började känna att det var dags att trappa ner öppnade sig ett tillfälle för makarna Mats Johansson och Ann Hedström från Stenkullen mellan Alingsås och Göteborg. I december tog de över som generalagent för Morgan.
– Vi har länge varit Morganentusiaster och har lång erfarenhet av bilbranschen, säger Mats. Vi såg en chans att lyfta märket ytterligare.
– Under flera år har vi funderat på vad vi skulle göra med en industritomt som vi äger, säger Ann Hedström. När mycket stannade av under pandemin fick vi möjlighet att verkligen tänka efter vad vi ville arbeta med framöver.
Svaret blev en 700 kvadratmeter stor bilhall med möjlighet att utöka ytan med ett extra plan.
– Jag tror faktiskt att vi är ensamma om det här konceptet, säger Mats Johansson. Vi kommer bara att sälja engelska bilar här! Mycket Morgan förstås men även andra klassiska britter i olika prisklasser.
– Intresset har varit jättestort, säger Ann. De första nio dagarna sålde vi nio bilar!
På senare år har det hänt väldigt mycket med tillverkaren Morgan. De tidigare långa väntetiderna som var på nära nog östtysk Trabantnivå är numera kortade till några månader.
Produkterna har också förändrats, trots att det kan vara svårt att se vid en första anblick. Våren 2019 lanserades Plus Six med ett helt nytt aluminiumchassi kallat CX och en sexcylindrig motor från BMW. Med längre axelavstånd, ökad bredd, förbättrad vridstyvhet och modernare teknik innebar detta en revolution i det tysta. Ett år senare kom Plus Four med en fyrcylindrig BMW-maskin och aningen smalare kaross men med samma aluminiumstomme som på Plus Six. För traditionens skull används dock fortfarande askträ i karossen på båda modellerna.
Mats beskriver samarbetet med Morganfabriken som smidigt och tillgängligt.
– Men det är absolut inte kravlöst, säger Mats. De vill ha långsiktighet, hög kompetens och god lagerhållning av reservdelar och tillbehör. Vi har löpande skickat bilder och information på hur bygget har utvecklats för god dialog.
Service och reparationer i Sverige sköts som tidigare av Tegbrings Bil & Motor i Borås som i sin tur har en verkstad i Stockholm knuten till sig och ytterligare en i Löddeköpinge.
Den nya Morganmodellerna ligger högre i pris än de äldre, en Plus Four börjar på ungefär 850 000 kronor och en Plus Six betingar ytterligare en kvarts miljon.
– Vi tror att den ökade användbarheten och höjda kvaliteten på de nya bilarna kommer att locka nya kunder, säger Mats Johansson.
Bilar för provkörning finns förstås men för den som vill testa över en helg finns det möjlighet att hyra en ny Plus Four, kostnad runt 9 500 kronor. Vid köp räknas hyreskostnaden av.
– Vi tänkte från början att vi skulle kunna klara detta utan anställda. säger Mats Johansson. Men det har redan tagit en sådan fart att att vi fått anställa en tekniker.
Ann och Mats tänker sig British Auto som något av ett nav för entusiaster, när pandemirestriktionerna tillåter ska man ordna större och mindre event med utgångspunkt i lokalerna.
– Vi har utformat allt för att vi själva ska trivas här, säger Ann Hedström och tar upp Jack Russel-terriern Morgan i famnen. Vi gillar allt som är engelskt!
Hede Gärde 2, Stenkullen
www.britishauto.se
info@britishauto.se
Tel 0302-100 00
Morgan Plus 4 2019
”Vi levererade den till nya ägaren i Båstad. Där får den ett bra hem!”
Routemaster Londonbuss 1961
”Den fyllde verkligen upp hallen! Lite för mycket faktiskt...”
Rover Mini Cooper 2000
”Köparen letade egentligen efter vinterbil men kunde inte motstå den här.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.