Lotus Esprit presenterades på Parissalongen i oktober 1975, och började så smått byggas under 1976. S1 som första generation kallades brukar räknas som årsmodell 1977-79 och är ganska sällsynta, bara c:a 700 stycken gjordes och S2 kom under 1978 och byggdes ett tag parallellt. S2 kan kan enkelt skilja från S1 genom att man nu gjorde luftinsläpp vid de bakre sidorutorna, och en mängd andra tekniska förbättringar, dessutom kom 1980 en turbomotor, som verkligen satte fart på blien, och försäljningen.
En mycket bra draghjälp fick lilla Lotus också av James Bond-filmen The spy who loved me, som hade premiär 1977. Agent 007 rattar där djärvt en Esprit, som kan förvandlas till ubåt, en av de mer minnesvärda Bond-bilarna genom tiderna. Intresset för Esprit blev nu explosionsartat, men Lotus var ingen stor fabrik så väntelistan blev istället tre år lång i samband med att filmen hade gått upp på biograferna!
Beståndet av S1 Esprits i Sverige är tämligen ringa men har fyllts på med en till i form av denna något patinerade bil som är av årsmodell 1977, intagen förra sommaren från USA. Nyansen på den en gång röda lacken pch plastkarossens passform skvallrar om att denna troligen levt ett utomhusliv i soliga Kalifornien. Hur som helst är detta numera den enda kända Espriten av just 1977 års modell som finns i Sverige, såpass ovanliga är dom här alltså.
Den mest tröttsamma kommentaren Espritägare får, kan den simma under vatten? NEJ!
Motor 4 cyl, 2 liter
Längd 4,19m
Bredd 1,,85m
Höjd 1,11m
Toppfart 222km/h
Vikt < 1000kg.
Antal byggda 1977: 580st.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.