Med 140-serien gjorde Volvo comeback på den svenska taximarknaden efter en tio år lång ofrivillig paus. Den takhöjda 145 Express var den maximala taxin – sjusitsig och med möjlighet att ta sjukbår. Mikael Strand i Vidsel har köpt taxin han en gång åkte i som skolskjuts.
Längs gnistrande isiga vägar passerar en av Volvos mest mångsidiga modeller – en 145 Express Taxi. Efter många år och olika uppdrag lyckades Mikael Strand vinka in den för gott.
Det är minus tjugotre grader ute och vi tuffar på i sådär åttio-åttiofem till det rogivande motorljudet från B20:n i sin första tappning, matad av en enkel Strombergare. Den vita vägen slutar i en horisont av snötäckta träd, vi är på väg till byn Bredsel. För det var hit och till transportföretaget Granlunds som denna Volvo 145 Express Taxi levererades 1971 – klädd med norrbottniska BD-skyltar från återförsäljaren Forslunds i Piteå. Mikael Strand minns bilen från sin uppväxt, som ett naturligt inslag längs gatorna i Vidsel.
Det är minus tjugotre grader ute och vi tuffar på i sådär åttio-åttiofem till det rogivande motorljudet från B20:n i sin första tappning, matad av en enkel Strombergare. Den vita vägen slutar i en horisont av snötäckta träd, vi är på väg till byn Bredsel. För det var hit och till transportföretaget Granlunds som denna Volvo 145 Express Taxi levererades 1971 – klädd med norrbottniska BD-skyltar från återförsäljaren Forslunds i Piteå. Mikael Strand minns bilen från sin uppväxt, som ett naturligt inslag längs gatorna i Vidsel.
– Jag var nog tretton-fjorton när jag och farsan åkte upp till Granlunds och jag fick syn på den för första gången, berättar Mikael.
Granlunds är det mångsidiga transportbolaget som slog upp portarna redan 1938 och idag drivs på samma plats av tredje generationen Granlund. Under decennierna har man servat Vidsel med bussar, lastbilar och traktorer. Den karakteristiska gulsvarta Volvon anslöt till den granlundska flottan som taxi men fick också tjänstgöra som sjuktransport och senare skolskjuts fram till den pensionerades 1990.
– Jorå, visst har jag åkt till skolan med bilen, säger Mikael och ler.
Ett ganska talande uppdrag för en “taxi” under 1960- och 70-talen. För när privatbilismen slog igenom under 1950-talet minskade behovet av att åka taxi och många renodlade taxiåkare blev tvungna att bredda sin verksamhet. Skolskjuts och olika typer av budverksamhet som frakt av blommor, tidningar, telegram och paket var inte ovanligt och från och med 1955 även färdtjänst. Taxibilar med fällbart baksäte fungerade också som sjuktransport och bårbilar.
Granlunds är det mångsidiga transportbolaget som slog upp portarna redan 1938 och idag drivs på samma plats av tredje generationen Granlund. Under decennierna har man servat Vidsel med bussar, lastbilar och traktorer. Den karakteristiska gulsvarta Volvon anslöt till den granlundska flottan som taxi men fick också tjänstgöra som sjuktransport och senare skolskjuts fram till den pensionerades 1990.
– Jorå, visst har jag åkt till skolan med bilen, säger Mikael och ler.
Ett ganska talande uppdrag för en “taxi” under 1960- och 70-talen. För när privatbilismen slog igenom under 1950-talet minskade behovet av att åka taxi och många renodlade taxiåkare blev tvungna att bredda sin verksamhet. Skolskjuts och olika typer av budverksamhet som frakt av blommor, tidningar, telegram och paket var inte ovanligt och från och med 1955 även färdtjänst. Taxibilar med fällbart baksäte fungerade också som sjuktransport och bårbilar.
Från att helt ha saknat taxibilar fick Volvo med 140-serien ett helt modellprogram. Enbart 145 Express fanns i fyra olika taxiversioner.
Läs om Volvo 140-serien som taxi och om Mikael Strands fantastiska exemplar i Klassiker 6/2021!
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.