Beach buggyns fader har gått ur tiden. Bruce Meyers blev 94 år.
Bruce Meyers liv skulle kunna fylla en bok.
Konststudent, illustratör, krigshjälte, ensamseglare, surfare, hot rodder, offroadåkare, båtbyggare, uppfinnare - professionell ukulelespelare på Tahiti!
På Tahiti lärde han sig segla de lokala utriggarbåtarna, och hemma i USA byggde han ett par katamaraner. Det ledde 1957 till ett jobb hos Jensen Marine som byggde segelbåtar.
Där använde man det nya spännande materialet glasfiberarmerad plast.
Vid den här tiden hade det börjat bli populärt att åka offrad. Bruce var en av de hotrodders som upptäckte att köra i berg och sand var roligt det också.
Men fordon att köra med var rätt begränsat - antingen gamla krigsjeepar eller gamla Fordar man skruvade bort karossen från.
Visst var det kul men en sak störde Bruce - dessa grovt tillyxade 'dune buggies' såg rätt jäkliga ut rent ut sagt.
Han vile ha något mer förfinat, en lätt bil med en enkel öppen kaross.
Och här kom hans konstexamen och talang till sin rätt, samt erfarenhet att gjuta glasfiberplast hos Jensen marine.
Konststudent, illustratör, krigshjälte, ensamseglare, surfare, hot rodder, offroadåkare, båtbyggare, uppfinnare - professionell ukulelespelare på Tahiti!
På Tahiti lärde han sig segla de lokala utriggarbåtarna, och hemma i USA byggde han ett par katamaraner. Det ledde 1957 till ett jobb hos Jensen Marine som byggde segelbåtar.
Där använde man det nya spännande materialet glasfiberarmerad plast.
Vid den här tiden hade det börjat bli populärt att åka offrad. Bruce var en av de hotrodders som upptäckte att köra i berg och sand var roligt det också.
Men fordon att köra med var rätt begränsat - antingen gamla krigsjeepar eller gamla Fordar man skruvade bort karossen från.
Visst var det kul men en sak störde Bruce - dessa grovt tillyxade 'dune buggies' såg rätt jäkliga ut rent ut sagt.
Han vile ha något mer förfinat, en lätt bil med en enkel öppen kaross.
Och här kom hans konstexamen och talang till sin rätt, samt erfarenhet att gjuta glasfiberplast hos Jensen marine.
Idén att köra ett VW-chassi i sanddynerna var inte helt ny, men Bruce tog det ett steg längre, en kortad Volkswagenplatta med en lätt kaross i glasfiberplast blev det vinnande konceptet
Meyers Manx visades 1964 och den kom att starta en lavin.
Nu hade man en dune buggy som såg tuff ut - och var överlägsen det mesta annat i terrängväg.
Hur överlägsen bevisade Bruce och flera andra genom att ställa upp i tuffa ökenlopp som till exempel Baja 1000 - en tävling Bruce själv var medskapare till.
Manxen slog flera rekord i dessa tuffa lopp och motorpressen var lyriska över den lilla krabaten.
Och snart exploderade buggyfebern, ganska omgående kom det att dyka upp massor med beach buggies, dune buggies - dom flesta inte byggda av Bruce Meyers...
Även om han hade mönsterskyddat sin Manx, så tyckte domstolarna att det inte räckte till och gav avslag på avslag.
Så av alla hundratusentals buggies som byggts genom åren fick han inte en cent i royalties någonstans.
Hans ursprungliga firma B.F Meyers & Co upphörde 1971.
Men runt år 2000 var Bruce Meyers igång igen, dels med att nyproducera sin klassiska Manx, samt ett par andra buggyvarianter.
Och detta höll han på med nästan in i det sista. Så sent som i november 2020 sålde Bruce och hans fru Winnie det nya bolaget vidare till Trousdale Ventures, som skall bygga buggyn vidare in i framtiden.
Bruce gick bort den 19:e februari i en ålder av 94 år.
Meyers Manx visades 1964 och den kom att starta en lavin.
Nu hade man en dune buggy som såg tuff ut - och var överlägsen det mesta annat i terrängväg.
Hur överlägsen bevisade Bruce och flera andra genom att ställa upp i tuffa ökenlopp som till exempel Baja 1000 - en tävling Bruce själv var medskapare till.
Manxen slog flera rekord i dessa tuffa lopp och motorpressen var lyriska över den lilla krabaten.
Och snart exploderade buggyfebern, ganska omgående kom det att dyka upp massor med beach buggies, dune buggies - dom flesta inte byggda av Bruce Meyers...
Även om han hade mönsterskyddat sin Manx, så tyckte domstolarna att det inte räckte till och gav avslag på avslag.
Så av alla hundratusentals buggies som byggts genom åren fick han inte en cent i royalties någonstans.
Hans ursprungliga firma B.F Meyers & Co upphörde 1971.
Men runt år 2000 var Bruce Meyers igång igen, dels med att nyproducera sin klassiska Manx, samt ett par andra buggyvarianter.
Och detta höll han på med nästan in i det sista. Så sent som i november 2020 sålde Bruce och hans fru Winnie det nya bolaget vidare till Trousdale Ventures, som skall bygga buggyn vidare in i framtiden.
Bruce gick bort den 19:e februari i en ålder av 94 år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.