Buick Special var som namnet säger, en speciell bil. En V6-pioinjär!
För sextiotalet kom GM med en ny linje innovativa modeller som inte liknade något de förut hade gjort. Först ut var ju Chevrolet Corvair med motorn bak och helt nytänkande i form och format. 1961 kom de övriga tre, Pontiac Tempest vars särdrag var fyrcylindrig motor och en böjd kardan. Kardanen var egentligen en transaxel för växellådan satt bak. Oldsmobile F-85 var nästa i trillingskaran, som använde en liten V8 i aluminium. Året efter satte man turbo på den och försåg den även med injektering av en vatten/metanolblandning.
Den tredje var Buick Special, 1961 fanns den med samma 3,5 liters V8 som i Tempest men 1962 kom den med något så ovanligt som en V6-motor. Det låter ju inte så värst speciellt för det är ju idag en vanlig motortyp. Men i början av sextiotalet var V6 i det närmaste helt okänt, bara Lancia hade serietillverkat en sådan innan. Den blev ingen stor framgång då, man hade fortfarande tänkt V8 i konstruktionen, och med två cylindrar mindre fick man en ojämn tändning.
Efter några år ansåg man att motorn inte passade in och sålde den vidare till AMC. Dom i sin tur kom att utveckla motorn och lösa problemen, så när sjuttiotalet kom med bensinkriser och annat behövde Buick en liten motor igen och köpte helt enkelt tillbaks konstruktionen från AMC. Nu med tio års utvecklingsarbete gjort av konkurrenten var det en förträfflig motor.
Och nu var V6-motorn en självklar drivkälla i många olika bilar, och Buicks ursprungliga Fireballmotor kom att användas i princip genom hela GM:s utbud. Från de små compactbilarna upp till Cadillac Seville och Eldorado (1981-82). Med turbo kom den att bli ett litet ilsket monster i Buick T-type och GNX och så sent som 1989 i specialmodellen Pontiac Trans Am Turbo Pace car. Då hade man redan introducerat nya V6-motorer som kom att sättas i en mängd GM-bilar och gör så än idag.
Den tredje var Buick Special, 1961 fanns den med samma 3,5 liters V8 som i Tempest men 1962 kom den med något så ovanligt som en V6-motor. Det låter ju inte så värst speciellt för det är ju idag en vanlig motortyp. Men i början av sextiotalet var V6 i det närmaste helt okänt, bara Lancia hade serietillverkat en sådan innan. Den blev ingen stor framgång då, man hade fortfarande tänkt V8 i konstruktionen, och med två cylindrar mindre fick man en ojämn tändning.
Efter några år ansåg man att motorn inte passade in och sålde den vidare till AMC. Dom i sin tur kom att utveckla motorn och lösa problemen, så när sjuttiotalet kom med bensinkriser och annat behövde Buick en liten motor igen och köpte helt enkelt tillbaks konstruktionen från AMC. Nu med tio års utvecklingsarbete gjort av konkurrenten var det en förträfflig motor.
Och nu var V6-motorn en självklar drivkälla i många olika bilar, och Buicks ursprungliga Fireballmotor kom att användas i princip genom hela GM:s utbud. Från de små compactbilarna upp till Cadillac Seville och Eldorado (1981-82). Med turbo kom den att bli ett litet ilsket monster i Buick T-type och GNX och så sent som 1989 i specialmodellen Pontiac Trans Am Turbo Pace car. Då hade man redan introducerat nya V6-motorer som kom att sättas i en mängd GM-bilar och gör så än idag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.