Det är femtio år sedan den extrema Maserati Boomerang visades upp. En stilstudie signerad Giorgetto Giugiaro.
Giugiaro hade börjat hos Fiat redan som 17-åring. Sedan gick han vidare till Bertone och en period hos Ghia innan han öppande eget 1967 - Ital Design.
Under sin tid hos Ghia hade han ansvarat för Maserati Ghibli och prototypen Simun.
Nu gick trenden mot mer extrema bilar att visa upp på mässorna - inför för sjuttiotalet skulle det vara lågt, kilformat med sylvassa linjer.
Trots sin imponerade portfolio ansågs Giugiaro som nybörjaren i gänget av etablerade formgivare. Han var ju bara 29 år när han satte upp sin egen studio.
På Turinmässan 1971 visade han upp sin idé om framtidens sportbil - Maserati Boomerang.
Under sin tid hos Ghia hade han ansvarat för Maserati Ghibli och prototypen Simun.
Nu gick trenden mot mer extrema bilar att visa upp på mässorna - inför för sjuttiotalet skulle det vara lågt, kilformat med sylvassa linjer.
Trots sin imponerade portfolio ansågs Giugiaro som nybörjaren i gänget av etablerade formgivare. Han var ju bara 29 år när han satte upp sin egen studio.
På Turinmässan 1971 visade han upp sin idé om framtidens sportbil - Maserati Boomerang.
Det var ett uppseendeväckade stycke rött skådebröd som visades upp.
Extrem och kilformad som trenden gjorde gällande - men Boomerang hade vare sig motor, elsystem eller något som helst fungerande alls.
Extrem och kilformad som trenden gjorde gällande - men Boomerang hade vare sig motor, elsystem eller något som helst fungerande alls.
Inuti var den också extrem med det udda greppet att sätta hela instrumenteringen innanför ratten.
Givetvis fungerade ingenting här heller, men det handlade ju om en ren stilstudie - än så länge.
För efter Turinmässan fraktades Bumerangen till Maserati - som parade ihop det tomma skalet med en Maserati Bora.
Det innebar att den fick den lätta kompakta V8:an på 4,7 liter och 310 hästkrafter.
Nu lackerades den också om i sitt mer välkända färgschema - silver med den stora treudden på nosen.
Givetvis fungerade ingenting här heller, men det handlade ju om en ren stilstudie - än så länge.
För efter Turinmässan fraktades Bumerangen till Maserati - som parade ihop det tomma skalet med en Maserati Bora.
Det innebar att den fick den lätta kompakta V8:an på 4,7 liter och 310 hästkrafter.
Nu lackerades den också om i sitt mer välkända färgschema - silver med den stora treudden på nosen.
Även insidan ändrades, nu satt det fungerande mätare och reglage i bilen
Så lagom till Genévemässan på våren 1972 kunde Boomerangen köras för egen maskin.
Sen fick den turnera runt och vara dragplåster åt både Maserati och Ital Deisgn under tidigare delen av sjuttiotalet.
Dess sista framträdande var i Barcelona 1974 - där såldes den till en privatperson. Det var en nattklubbsägare från Benidorm som köpte den och denne lär sedan använt den som bruksbil under flera år.
Den 'återupptäcktes' 1980 och en entusiast övertalade klubbägaren att sälja Boomerngen.
Renovering togs vid men inte förrän 1990 visades den upp för allmänheten igen på Bagatelle Concours i Paris 1990.
Domare på denna concourstävling var ingen mindre än Giorgetto Giugiaro själv. Han som hade ritat Boomernagen tjugo år tidigare.
Sen fick den turnera runt och vara dragplåster åt både Maserati och Ital Deisgn under tidigare delen av sjuttiotalet.
Dess sista framträdande var i Barcelona 1974 - där såldes den till en privatperson. Det var en nattklubbsägare från Benidorm som köpte den och denne lär sedan använt den som bruksbil under flera år.
Den 'återupptäcktes' 1980 och en entusiast övertalade klubbägaren att sälja Boomerngen.
Renovering togs vid men inte förrän 1990 visades den upp för allmänheten igen på Bagatelle Concours i Paris 1990.
Domare på denna concourstävling var ingen mindre än Giorgetto Giugiaro själv. Han som hade ritat Boomernagen tjugo år tidigare.
Sedan dess har Boomerang figurerat flitigt på mässor och i media. Den unika konceptbilen som fick leva ett hårt liv och förvann i i glömskan en period har nu återfått sin forna glans och lyftas fram i rampljuset som denna ikoniska bil förtjänar.
Den har figurerat på auktioner en del också, senast 2015 klubbades den för otroliga 3,3 miljoner euro på Bonhams auktion i Paris.
Den har figurerat på auktioner en del också, senast 2015 klubbades den för otroliga 3,3 miljoner euro på Bonhams auktion i Paris.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.