Nästa artikel
Byggd för Autobahn!
Reportage

Byggd för Autobahn!

Publicerad 7 juni 2017
Sista årsmodellen, utrustad med det mesta i tillbehörs-katalogen och i ett osannolikt fint originalskick. Drömcoupén från Rüsselsheim – precis som vi vill ha den! 
Det är söndag morgon och Autobahn mellan Falun och Borlänge ligger tom. Året skulle kunna vara 1977, bilen är så gott som ny och kanske är jag ekonomichef på Clas Ohlson i Insjön, eller möjligen en 40-årskrisande försäljare från Grängesberg. Japp, just han som av fåfänga lät sig fångas av något så opraktiskt som en coupé istället för en 4-dörrars sedan. Herregud, med tre barn och allt. 
3 634 mil är inte mycket och det mesta känns nytt, obrukat. Det är Opel i varje konserverad spor och rätt länge ligger jag runt 3 500 varv i 90 km/h innan jag vågar stampa till. Lådan växlar ner och sexan svarar distinkt. Så värst hisnande är det kanske inte, men oj vad den låter vasst. Säkert att det inte är en BMW?

Läs mer om landets förmodligen finaste Commodore i senaste numret av Klassiker! 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.