Nästa artikel
Bytesbrädor
svar på nöten

Bytesbrädor

Publicerad 9 december 2012 (uppdaterad 10 december 2012)
Fredagsnöten var en slamkrypare denna gången men ni genomskådade den ganska snabbt ändå. Instrumentpanelen från Pontiac 1961 har hamnat i en Chevrolet 1963. Från början.

I USA byggde man en bit in på sextiotalet högerstyrda bilar för export till de länder där så behövdes, som England, Australien, Sydafrika med flera. Ofta gick dessa som CKD - complete knocked down - i lådor för sammansättning utomlands, men även hela bilar gick på export på det här sättet.

 

Oftast spegelvändes befintlig intrumentpanel på bästa möjliga sätt  men ibland gick det inte. Som just Chevrolet 1963 som bilden visar. Det här året fick Chevrolet en helt ny modern bräda i svepande form som var lite för komplicerad för att göra om. Istället inventerades reservdelshyllorna och då hittade man instrumentpanelen från Pontiac 1961 som var helt symmetrisk och gick enkelt att konvertera. Dock har den vanliga 63-brädan i en del fall gjorts högerstyrd, men osäkert i vilken utsträckning eller om det kan varit lokalt i vissa länder att importören ombesörjt det. Lokala avarter finns det säkert gott om.

 

Men om panelen i 1963-64 Chevrolet var extremt modern så gick man ett par steg tillbaks för 1965 med helt ny kaross, men med en bräda som såg betydligt äldre ut i snittet märkligt nog. Men däremot lättare att göra högerstyrd, för 1965 års panel återfinns på högerstyrda bilar ända upp till 1968 års modell.

1963 Chevrolet originalet, här med den tuffa varvräknaren man kunde få om man beställde lite mer motor.

1965 Chevrolet Impala SS, märkligt nog gick man tillbaks i evolutionen med den här designen.

en annan bastard i sammanhanget, kanadabyggd högerstyrd Pontiac Laurentian, som fått en Chevrolet 1959 bräda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.