Checker var en annorlunda bil på många sätt, det dröjde ända fram till slutet av 1960-talet innan dessa erbjöds på vanliga bilmarknaden, annars var dom uteslutande för taxibruk. Därför är de gamla Checkermodellerna före den mer kända och med namnet så synonyma A10/12 Marathonmodellen mycket sällsynta. Dom fick inte säljas vidare, Checker leasades ut till droskägare och taxifirmor med förbehållet att när den tjänat klart så togs den tillbaks till fabriken och skrotades.
Men ett undantag gjordes. En sändning begagnade Checkers skickades till Finland 1951. Skälet var att Helsingfors skulle snart hålla de Olympiska spelen, och det saknades bland mycket annat just taxibilar.
Men agenten för Helsingfors droskägarförbund som fick i uppdrag att fixa nya fina bilar från USA råkade ut för Finlands egna valutarestriktioner vid denna tid. Det gick inte att lösa pengar till nya Checker A4, utan man fick göra en affär med att köpa loss nästan 500 begagnade A2-bilar istället. Dessa var alltså inlösta uttjänta bilar som skulle skrotas.
De reparerades nödtorftigt och skeppades till Finland utan garantier.
Mottagandet bland åkarna var milt sagt ljummet, dom hade förväntat sig nya fina taxibilar, och fick flera hundra nedkörda vagnar som hade tiotusentals mil på mätaren...
Debatten runt affären var uppe på riksdagsnivå men verkar inte löst några problem, tvärtom. För strö ytterligare salt i såren så vägrade staten utfärda licenser för att importera reservdelar till bilarna.
Men trots skicket så höll bilarna för det dom var byggda att göra, och dess robusta konstruktion fungerade bra på de dåliga finska vägarna.
Efter Olympiska spelen 1952 skickades många Checkers iväg ut ur Helsingfors för att tjänstgöra som landsortstaxis, skolskjutsar och dylikt. Och det kom dom göra i många år framöver. En del av dom lever vidare än idag.
Men en del verkar även hittat till Sverige, här är bilder på en Checker A4 i Stockholm vintern 1950.
Var dessa begagnade? Eller fick Stockholms åkarförening tillstånd att köpa loss helt nya bilar?
Runt 1950 slopades en del av skyddstullarna så det kan ha gått. Men hur del låg till med de svenska Checker-bilarna är lite oklart, och det var inte särskilt många som kom hit heller.
En bil registrerades 1950, troligtvis vagnen på bilderna, och 13 till fördes in i registret 1951. Året efter registerades ytterligare fem stycken sen finns det en uppgift på två till 1956.
Senare kom de nyare A10/A12 hit i en del exemplar på 1960-talet, de sista är intagna 1968.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.