En av de mest udda Saabmodellerna någonsin var 9-7X – en ”saabifierad” version av rambyggda och fyrhjulsdrivna Chevrolet Trailblazer med V8-motor.
I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine, som görs i nära samarbete med Saabmuseet i Trollhättan, finns ett långt reportage om den underliga modellen som faktiskt blev verklighet och såldes i USA.
Vi har även intervjuat Kjell-Åke Eriksson som var planeringsansvarig. Enligt honom tyckte många amerikanska Saabköpare att modellerna var för små och det var så tanken på 9-7X föddes.
– Mitt uppdrag tillsammans med några Saabkolleger blev att börja utarbeta specifikationen för det som skulle bli 9-7X och att få produkten mer ”Saabish”. Prioriteringen var både exteriört, interiört och att få så mycket chassituning som möjligt utan att det kostade för mycket, säger han till Saab Cars Magazine.
Att bilen inte såldes officiellt i Sverige berodde bland annat på att den inte hade klarat fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP. Inte heller i USA blev det någon försäjlningssuccé.
– Det var ett ljumt mottagande, det gick inte att tvätta bort att det var för mycket ”carry over” från andra GM-produkter, säger Kjell-Åke Eriksson.
Köp tidningen och få den bekvämt levererad direkt hem – klicka här.
Du kan också köpa tidningen i butik. Klicka här för att hitta försäljningsställen nära dig.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.