I Klassiker 9/2017 kör vi Datsun 100A. Den kallades även Cherry på många marknader och gjorde ett visst avtryck inom motorsporten.
Säg den bil som inte har åtminstone ett litet uns av motorsporthistoria? Datsuns första framhjulsdrivna modell 100A eller Cherry som den hette i Japan är inget undantag. Den tuffaste versionen var X-1 och hade dubbla förgasare vilket gav motorn 80 hk.
Enligt Nissan blev den populär bland yngre förare och för att ytterligare skapa attraktionskraft så skulle den också användas som touringbil.
Cherry tävlade i Fuji GC Minor Touring Class tillsammans med storebror Sunny. Tävlingsbilen hade samma A12-motor som produktionsbilen men i sin värsta version gav den 160 hk som skulle dra iväg med 645 kg bil.
Framhjulsdriften gav stora fördelar vid tävlingar i regn och Cherry vann och tog andra plats vid sin debuttävling på Fuji Speedway. Men det var Datsun Sunny som vann titeln i klassen 1972.
Läs om Datsun 100A i Klassiker 9/2017
Enligt Nissan blev den populär bland yngre förare och för att ytterligare skapa attraktionskraft så skulle den också användas som touringbil.
Cherry tävlade i Fuji GC Minor Touring Class tillsammans med storebror Sunny. Tävlingsbilen hade samma A12-motor som produktionsbilen men i sin värsta version gav den 160 hk som skulle dra iväg med 645 kg bil.
Framhjulsdriften gav stora fördelar vid tävlingar i regn och Cherry vann och tog andra plats vid sin debuttävling på Fuji Speedway. Men det var Datsun Sunny som vann titeln i klassen 1972.
Läs om Datsun 100A i Klassiker 9/2017
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.