1971 erbjöd Chevrolet den lilla Nova i Rally-utförande, vilket kan beskrivas som ett slags pseudo-muskelbil.
Året är 1971 och de amerikanska biltillverkarna inser att muskelbilspoken är över. Miljökrav, säkerhetskrav och höga premier gjorde det omöjligt att fortsätta leverera monstermaskiner på flera hundra hästar och bensinförbrukning därefter. Men folk ville ändå ha bilar som var lite tuffare än grannens bil, så man hittade på en hel rad varianter som till det mesta bestod av dekaler och tillbehör.
En sådan bil som kom fram ur detta var Nova Rally.
Vad man fick till sin Nova var rallyemblemen, stripes, rally-fälgar som normalt syntes på Oldsmobile Cutlass och lite övriga attribut för att likna en potent muskelbil.
Vad man inte fick var SS-versionens 350" L-48 motor, utan standard för dessa var raksexa på 250" upp till 350" L-65 motorn med tvåportsförgasare.
Rally-paketet hette RPO-YF1 på Chevrolets språk, 1971 beställdes 7700 stycken på det sättet, 1972 hela 33319. 1973 så gick hela motorutbudet att få till Nova SS, så då ströks den billigare Rally-varianten. Men den kom dock att dyka upp igen åren 1977-79, nu hette tillvalspaketet Z-26 istället. Skälet till att Rally-Novan gjorde entre på scenen igen var att inför 1977 utgick SS-Novan.
1977 års Nova Rally fick samma utrustningspaket som den nu hädangångna SS, förutom kromad grill och andra stripes, inte heller hade den SS-versionens styvare fjädring. 6901 Rallynovor byggdes 1977
1978 var inga stora förändringar, lite annorlunda stripes och nästa exakt lika många byggda som föregående år, 6903 stycken köpare valde denna modell.
1979 års Chevrolet Nova Rally gjordes i 2200 exemplar. motoralternativen var tre, 250" sexa, 305" V8 och 350" LM-1 motorn på 170 hästkrafter. 1979 var ett kort år för Novan då den ersattes med Citation.
1985 återkom förvisso namnet Nova, men då på en Toyota Corolla. Den byggdes i en fabrik i Freemont som samägdes av General Motors och Toyota, fram till 1988
En sådan bil som kom fram ur detta var Nova Rally.
Vad man fick till sin Nova var rallyemblemen, stripes, rally-fälgar som normalt syntes på Oldsmobile Cutlass och lite övriga attribut för att likna en potent muskelbil.
Vad man inte fick var SS-versionens 350" L-48 motor, utan standard för dessa var raksexa på 250" upp till 350" L-65 motorn med tvåportsförgasare.
Rally-paketet hette RPO-YF1 på Chevrolets språk, 1971 beställdes 7700 stycken på det sättet, 1972 hela 33319. 1973 så gick hela motorutbudet att få till Nova SS, så då ströks den billigare Rally-varianten. Men den kom dock att dyka upp igen åren 1977-79, nu hette tillvalspaketet Z-26 istället. Skälet till att Rally-Novan gjorde entre på scenen igen var att inför 1977 utgick SS-Novan.
1977 års Nova Rally fick samma utrustningspaket som den nu hädangångna SS, förutom kromad grill och andra stripes, inte heller hade den SS-versionens styvare fjädring. 6901 Rallynovor byggdes 1977
1978 var inga stora förändringar, lite annorlunda stripes och nästa exakt lika många byggda som föregående år, 6903 stycken köpare valde denna modell.
1979 års Chevrolet Nova Rally gjordes i 2200 exemplar. motoralternativen var tre, 250" sexa, 305" V8 och 350" LM-1 motorn på 170 hästkrafter. 1979 var ett kort år för Novan då den ersattes med Citation.
1985 återkom förvisso namnet Nova, men då på en Toyota Corolla. Den byggdes i en fabrik i Freemont som samägdes av General Motors och Toyota, fram till 1988
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.