Bugatti vände sig till en välbeställd kundkrets, och likaväl som beställarna var kräsna så var även Ettore Bugatti selektiv i vilka som fick köpa hans bilar.
Ett par av de mer trogna Bugattikunderna, som Ettore servade personligen var markisen och markisinnan av Cholmondeley. En anrik brittisk släkt dör man ärver marikstiteln i direkt nedstigande led, George Horatio, Boerkrigsvetranen och bilfantasten var den femte markisen i ordningen på familjeresidenset Houghton Hall.
Första Cholmondeley-Bugattin var en type 22 med chassinummer #777, denna hade visats upp på paris-utställningen 1919 men registrerades i Cholmondeleys ägo först 1921. Type 22 hade en fyrcylindrig motor på 1,4 liter. Det intressanta med den var att den hade fyra ventiler per cylinder
1925 införskaffades Bugatti nummer två. Deras goda relationer med Bugatti-familjen gjorde att paret Cholmondeley fick en av de allra första bilarna för privat bruk av den legendariska modellen type 35.
Den andra januari 1925 överlämnades deras nya Bugatti till dom under högtidliga omständigheter på Villa Caldana utanför Cannes i södra Frankrike. Det var chassi #354394 och den registrerades två veckor senare i England med nummer 7997M5.
1929 levererades ännu en Bugatti. Nu en sedan av mer praktiskt slag, en type 44 nr. 44879 med kaross av Weymann-typ från Gangloff. Karossen var en så kallad "fiacre berline" av Weymann-typ och Sybil lär haft ett finger med i formgivningen av denna och dess speciella canné-dekor. Bilens vidare öden är okända. Type 44 hade en rak åtta på tre liter och gav c:a 80 hästkrafter. Det här blev något av en standardbugatti om man nu kan kalla någon modell för det. Nästan 1100 stycken producerades åren 1927 till 1930.
Type 49 var en vidareutveckling av 44:an, motorn var uppborrad till 3,2 liter och totalt gjordes 370 exemplar av dessa. Redan året efter stod en ny type 49 på familjeresidenset Houghton Hall, med en kaross som var snarlig den tidigare bilen. Den registrerades som GP847 och hade chassinummer 49175, också denna bilen är sedan länge försvunnen.
Senare samma år, den 12:e december införskaffades en Bugatti till. En mycket speciell type 50 Fiacre coupe. Type 50 var en avancerad lyxbil, en femliters rak åtta som ursprungligen satt i type 46, modifierades med dubbla kamaxlar och kompressor vilket gav runt 225 hästkrafter. Det betydde hiskeliga prestanda för sin tid. Detta var bland det dyraste och snabbaste man kunde köpa i världen 1930. 65 stycken type 50 byggdes och Cholmondeleys bil med identitet #50116 finns bevarad idag dock med annan kaross.
Nu dröjde det några år innan Bugattiparken byttes ut men 1938 beställdes en type 57 Atalante coupe. den första Juli 1938 lades en faktura ut på hela 130750 Francs för en type 57 coupe med chassi #57698. Bara 17 Atalante coupéer byggdes totalt, denna existerar än idag dock i annat färgschema än originalets helsvarta med guld-striping längs sidan.
Den sjunde februari 1939 beställdes ytterligare en type 57 åt fru Sybil Cholmondeley, det gällde ett naket chassi med nummer #57739. Detta chassi överlämnades till karossmakarna Figoni&falaschi i Paris som försåg det med en elegant svepande sedankaross. Den färdiga bilen registrerades den 15:e maj med registreringsnummer FUW180.
Även denna bil finns bevarad åt eftervärlden.
Första Cholmondeley-Bugattin var en type 22 med chassinummer #777, denna hade visats upp på paris-utställningen 1919 men registrerades i Cholmondeleys ägo först 1921. Type 22 hade en fyrcylindrig motor på 1,4 liter. Det intressanta med den var att den hade fyra ventiler per cylinder
1925 införskaffades Bugatti nummer två. Deras goda relationer med Bugatti-familjen gjorde att paret Cholmondeley fick en av de allra första bilarna för privat bruk av den legendariska modellen type 35.
Den andra januari 1925 överlämnades deras nya Bugatti till dom under högtidliga omständigheter på Villa Caldana utanför Cannes i södra Frankrike. Det var chassi #354394 och den registrerades två veckor senare i England med nummer 7997M5.
1929 levererades ännu en Bugatti. Nu en sedan av mer praktiskt slag, en type 44 nr. 44879 med kaross av Weymann-typ från Gangloff. Karossen var en så kallad "fiacre berline" av Weymann-typ och Sybil lär haft ett finger med i formgivningen av denna och dess speciella canné-dekor. Bilens vidare öden är okända. Type 44 hade en rak åtta på tre liter och gav c:a 80 hästkrafter. Det här blev något av en standardbugatti om man nu kan kalla någon modell för det. Nästan 1100 stycken producerades åren 1927 till 1930.
Type 49 var en vidareutveckling av 44:an, motorn var uppborrad till 3,2 liter och totalt gjordes 370 exemplar av dessa. Redan året efter stod en ny type 49 på familjeresidenset Houghton Hall, med en kaross som var snarlig den tidigare bilen. Den registrerades som GP847 och hade chassinummer 49175, också denna bilen är sedan länge försvunnen.
Senare samma år, den 12:e december införskaffades en Bugatti till. En mycket speciell type 50 Fiacre coupe. Type 50 var en avancerad lyxbil, en femliters rak åtta som ursprungligen satt i type 46, modifierades med dubbla kamaxlar och kompressor vilket gav runt 225 hästkrafter. Det betydde hiskeliga prestanda för sin tid. Detta var bland det dyraste och snabbaste man kunde köpa i världen 1930. 65 stycken type 50 byggdes och Cholmondeleys bil med identitet #50116 finns bevarad idag dock med annan kaross.
Nu dröjde det några år innan Bugattiparken byttes ut men 1938 beställdes en type 57 Atalante coupe. den första Juli 1938 lades en faktura ut på hela 130750 Francs för en type 57 coupe med chassi #57698. Bara 17 Atalante coupéer byggdes totalt, denna existerar än idag dock i annat färgschema än originalets helsvarta med guld-striping längs sidan.
Den sjunde februari 1939 beställdes ytterligare en type 57 åt fru Sybil Cholmondeley, det gällde ett naket chassi med nummer #57739. Detta chassi överlämnades till karossmakarna Figoni&falaschi i Paris som försåg det med en elegant svepande sedankaross. Den färdiga bilen registrerades den 15:e maj med registreringsnummer FUW180.
Även denna bil finns bevarad åt eftervärlden.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.