Den 16-17 januari 1958 hölls en exklusiv bilmässa i Vinterpalatsets lokaler. Det var ANA som visade upp sina nya modeller - Chrysleriana.
Vinterpalatset var normalt en biograf som låg vid Norra Bantorgets södra ände längs Vasagatan. Den här januarihelgen hade biografstolar och filmduk fått ge vika för årets stora bilnyheter från Chrysler.
Plymouth, Dodge, De Soto, Chrysler och Imperial var tågordningen bland Chrysles märken 1958. Brödmodellen var Plymouth som sålde hyfsat bra här. 459 stycken registrerades här under 1958.
Annars tappade USA-bilarns popularitet de sista åren av femtiotalet. Försäljningen av Dodge sjönk från 389 till bara 136 bilar detta år.
Likaså tappade De Soto stort - man gick från 151 till bara 50 bilar 1958. Året efter sjönk det till blott två stycken.
Annars tappade USA-bilarns popularitet de sista åren av femtiotalet. Försäljningen av Dodge sjönk från 389 till bara 136 bilar detta år.
Likaså tappade De Soto stort - man gick från 151 till bara 50 bilar 1958. Året efter sjönk det till blott två stycken.
Just Dodge och De Soto kom i två varianter i Sverige. Dels de reguljära USA-modellerna men så gjorde de även i speciella exportmodeller.
Här hette dom Dodge Kingsway och De Soto Diplomat. Båda modellerna var i grunden Plymouthbilar som fått ny front.
På mässan står även en Imperial - Chryslers flagskepp som kostade mer än en Cadillac. Prislappen på en Imperial Le Baron var hela 44600 kronor. Så de såldes i mycket blygsam utsträckning här.
Det var landshövdingar, redarkungar och stora företag ville ha en direktionsbil utöver det vanliga som köpte Imperial.
Här hette dom Dodge Kingsway och De Soto Diplomat. Båda modellerna var i grunden Plymouthbilar som fått ny front.
På mässan står även en Imperial - Chryslers flagskepp som kostade mer än en Cadillac. Prislappen på en Imperial Le Baron var hela 44600 kronor. Så de såldes i mycket blygsam utsträckning här.
Det var landshövdingar, redarkungar och stora företag ville ha en direktionsbil utöver det vanliga som köpte Imperial.
Mässans stora dragplåster var den sällsynta exotiska Chrysler 300D.
Med 5173 dollar var det Chryslers näst dyraste bil, cabrioleten kostade drygt 500 dollar extra. Svensk prislapp fanns inte för den såldes inte här alls.
Chryslers 'letter series' byggdes i små exklusiva upplagor. Coupén som visades upp på Chrysleriana gjordes i 618 exemplar.
Och intresset var stort att få en glimt under huven på den för där satt den tidens kraftfullaste motor.
392" Hemi på 375 hästkrafter - långt mer än vad en formel-1 bil hade!
Med 5173 dollar var det Chryslers näst dyraste bil, cabrioleten kostade drygt 500 dollar extra. Svensk prislapp fanns inte för den såldes inte här alls.
Chryslers 'letter series' byggdes i små exklusiva upplagor. Coupén som visades upp på Chrysleriana gjordes i 618 exemplar.
Och intresset var stort att få en glimt under huven på den för där satt den tidens kraftfullaste motor.
392" Hemi på 375 hästkrafter - långt mer än vad en formel-1 bil hade!
Lokalen - Vinterpalatset hade grundats 1914 men hette den första tiden Auditorium. Då var det biograf och orkesterlokal. Den runda formen beror på att det inrymdes i en uttjänt gasklocka.
Orkestern och bioverksamheten flyttade ut och 1942 byttes namnet till Vinterpalatset. Nu blevdet under flera år ett av Stockholms största och mest populära dansställen. 1958 blev det biograf igen och den verksamheten fortsatte till och med 1977 - sen revs stället för att ge plats åt moderna kontor.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.