Då som nu gällde att visa för allmänheten vad som kanske skulle komma, blandat med rena drömmar, excesser inom både teknik och design.
Hos Chrysler hade man ett väl etablerat samarbete med Ghia i Italien, och de skapade flera av deras "dream cars" under femtiotalet. 1956 hette huvudnumret Norseman.
Denna hade en fastbackkaross, ett mode som inte skulle återkomma på nästan tio år. Som exempelvis på Dodge Charger 1966. Dessutom var ett parti av taket skjutbart, och rutorna inklusive vindruta saknade ramar, dessutom var de små ventilationsrutorna också eliminerade, vilket också var tio år före tiden. Även takstolpar saknas, hela taket bars upp liskom i en båge bakifrån över bilen. Detta kallas för en kantileverkonstruktion.
Den var till skillnad från en del andra dream cars fullt körbar. Man började arbetet med den 1955, och man lade stor vikt vid att det skulle vara ett fullt fungerande fordon. Ghia visste vad dom gjorde och hela kreationen som tog över ett år att bygga var färdig i god tid. Den skulle sedan skeppas över Atlanten för att visas upp på bilsalongerna i USA 1957.
Men så blev det inte.
Norseman skickades iväg från Italien ombord på lyxkryssaren Andrea Doria, som förliste utanför Nantucket den 25:e juli 1956 efter en kollsion med Svenska Amerikalinjens MS Stockholm. En av dom värsta fartygskatastroferna i modern tid.
Norseman försvann i djupet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.