Nästa artikel
Chryslers båtar
Marint

Chryslers båtar

Publicerad 21 augusti 2018
Chryslers marinmotorer är rätt så välkända, men en period gjorde dom även hela båtar.
Chrysler hade börjat konstruera båtmotorer redan på 20-talet. Senare vidgade man sin marknad med  att köpa upp Elgin och West Bend, två tillverkare av utombordare. Dom tog och förfinade maskinerna och snart hade Chrysler ett gott kvalitetsrykte på sjön.
1964 tog man det hela vidare, man köpte Lone Star i Texas och snart kunde man erbjuda en bred flora med fritidsbåtar. Dessa döpte man gärna efter de lite häftigare modellerna som rullade på vägarna.  Barracuda fanns ju redan, de nya båtarna fick namn som Charger, Sport Satellite, Fury Polara och så vidare. 
Det var bra marknadföring åt båda hållen, för Chryslerbåtarna var välbyggda, med ett dubbelskrov fyllt med styrofoam i en sandwichkonstruktion. 
Detta var långt före flytkrav vid haverier och liknande infördes, båtrna var nästan osänkbara och höll hög finish.  Både glasfiber och aluminiumskrov gjordes. Dessutom byggde  man även båtkärror under denna perioden.

Men 1980 sålde Chrysler hela sin marina verksamhet,  först till TMI, Texas Marine International, vilket var en lite märklig affär. Detta bolag hade precis satts upp av styrelsemedlemmar från Chrysler... 
Skälet till att man sålde av rasket var att hela Chrysler var i gungning, även på land. För att staten skulle gå in med garantier så tvingades man göra sig av med sidoverksamheterna. Så denna försäljning var ett slags försök att äta kakan och ha den kvar...

Men det höll inte, så ganska snart splittrades de olika bitarna med segelbåtar, motorbåtar, utombordare, inombordare upp mellan flera andra företag.  Avveckligen tog ett tag och 1984 hade man bara kvar produktion av 340" V8 motorn för marint bruk. Efterfråganvar tydligen blygsam för i slutet av 80-talet försvann den också ur sortimentet.








 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.