Så här flott lanserades Chryslers nya modeller för 1955. Hela modellprogrammet hade gjorts om inom koncernen och detta hade kostat en hel del. Den helt nya designen var signerad Virgil Exner, och kom att presenteras som "the 100 million dollar look". Huruvida den siffran hade någon förankring i verkligenheten kan diskuteras, men utveckla nya modeller då som nu innebar enorma investeringar. Chrysler ökade dock sin försäljning från föregående års 105030 bilar till 15277 stycken detta år. Dodge och De Soto nästan fördubblade sina siffror.
Så investeringen och reklamkampanjerna föll nog väl ut, i samklang med Virgil Exners nya formspråk som kallades "forward look" . Men utvecklingen gick rasande fort på den här tiden, redan 1957 var denna design utdaterad och ersattes av nya modeller. Längre, lägre och bredare skulle det bli, och fenor kom på modet. Bilarna runt 1955 visar tydligt kopplingen mellan det gamla och det nya, bulligheten från förr skönjas, och man ser rymdålderns extravagans har börjat växa fram, Exners forward look balanserar detta väldigt väl.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.