Brittiska BBC körde franskt!
BBC hade gjort TV-sändningar sedan 1936, fast då hade väldigt få en TV att kunna se det med.
Television kom igång på allvar i början på femtiotalet, och ganska snart började man gå utanför studion. Lite senare tog man det ett steg längre, sätta en TV-kamera på en bil för att kunna följa med händelserna där det hände.
BBC.s första kamerabil var en Daimlerambulans som byggdes om 1953, denna kallades The Roving eye, ett smeknamn som kom följa med dessa bilar i många år.
Man använde sig främst av praktiska, men något bullriga och skakiga skåpbilar. Tydligen tröttnade BBC i Manchester på dessa och byggde om en lyxig Humber Snipe till kamerabil 1960!
Television kom igång på allvar i början på femtiotalet, och ganska snart började man gå utanför studion. Lite senare tog man det ett steg längre, sätta en TV-kamera på en bil för att kunna följa med händelserna där det hände.
BBC.s första kamerabil var en Daimlerambulans som byggdes om 1953, denna kallades The Roving eye, ett smeknamn som kom följa med dessa bilar i många år.
Man använde sig främst av praktiska, men något bullriga och skakiga skåpbilar. Tydligen tröttnade BBC i Manchester på dessa och byggde om en lyxig Humber Snipe till kamerabil 1960!
Nu behövdes en ny generation Roving eye, bort med bullriga skåpbilar, in med fransk komfort och teknologi!
BBC:s första DS köptes in 1971 och i den packade man in all den mest moderna teknik man kunde uppbringa - nu gällde enbart färgfilm framöver.
Gashydraulik och extrem lastkapacitet gjorde dessa till utmärkta plattformar.
BBC:s första DS köptes in 1971 och i den packade man in all den mest moderna teknik man kunde uppbringa - nu gällde enbart färgfilm framöver.
Gashydraulik och extrem lastkapacitet gjorde dessa till utmärkta plattformar.
Ett par stycken DS kom att tjäna BBC under åren, till stor del användes dom för att följa hästkapplöpningar, men ibland fick dom åka på andra uppdrag med. Följa cykellopp, OS-tävlingar, marathons - allt där en rullande kameraplattform kom till sin rätt.
Den här DS:en från 1974 hängde medända in på 90-talet, den pensionerades när den var så dålig att bakdörrarna trillade av...
Då hade man redan kompletterat med två moderna CX, den första togs i tjänst 1982.
Då hade man redan kompletterat med två moderna CX, den första togs i tjänst 1982.
Citroënerna användes inte bara att filma och sända, nej i dessa utprovades mycket ny teknik. Nya kameror, system, sändningsutrustningar. De var ofta lika mycket rullande laboratorium som kamerabilar
Citroënerna hade visat sig vara så bra att 1992 införskaffades en XM Break. På nittiotalet hände mycket inom tekniken och den fick ofta tjäna som testmula för nya kameratekniker, fjärrstyda kameror, 360-graders optik med mera.
XM Breaken byttes ut redan 1998 mot en - Volvo V70 XC!
XM Breaken byttes ut redan 1998 mot en - Volvo V70 XC!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.