Nästa artikel
Colombianska Kromvickar
Import

Colombianska Kromvickar

Publicerad 9 oktober 2012
Ford Crown Victoria är en välkänd modell här, men här kom några från ett oväntat håll.

Ford Fairlane Crown Victoria 1955-56 är en väldigt populär bil här, och har så varit sen de var nya.  Det såldes relativt gott om dessa nya i Sverige, och förhållandevis många finns kvar så någon större importboom av dessa har inte funnits.  Men givetvis fylls det på emellanåt, två stycken kom hit nyligen från lite ovanligt håll, dessa är nämligen sålda nya i Colombia! 

Den röda bilen är förhållandevis välhållen, men kan tänkas brist på korrekta originaldelar i Colombia har framtvingat vissa kompromisser, inredningen är original sånär som på framsäten från någon nyare, troligen japansk bil... Motorn är lite modernare likaså har den även försetts med tvåkrets bromssystem med servo. Notera ovan att reglage för värme och ventilation saknas, bilen har inget värmepaket alls, tydligen ansågs det onödigt dit den skulle. Däremot sitter det en grov slang i varje framskärm som har var sitt intag brevid kylaren som leder friskluft in till kupén istället. Dock är den utrustad med den idag sällsynta kombinerade backspegeln och sökarlampan. Fenspetsen bak är utrustad med blinkers där normalt backljuset återfinns, likaså har den orangea insatser i p-ljushållarna fram.

Och för oss lite mer insnöade är plåten på rutstolpen intressant läsning, det är en "body plate" som var föregångare till det standardiserade VIN-systemet, Vehicle identification number.

Övre raden läses U5SF-130515
U = Motor, 272" V8 på 173 hästkrafter
5 = 1955
S = byggd i Somervillefabriken, Massachusetts
F = tvådörrars Victoria coupé 
Övriga siffror är serienumret.

Nedre raden bekräftar att detta är en äkta glastakare med koden "64B" 
"RE" säger att bilens färg antagligen är korrekt, röd och vit.  
"L" är utrustningsnivå i det här fallet Fairlane Crown Victoria, nästa fält är blankt, detta är för varianter av detta, Crown Victoria fanns bara i en modell. 
"09B" är datumkoden för när bilen är tillverkad , den nionde februari 1955. 
"4" är transmission, i detta fall den treväxlade Cruise-o-matic automatlådan. 
"3" bakaxelutväxling, 3:70-1 
Och slutligen "X" som är en sällsynt syn på en sådan här chassiplåt, den står för Export.   
 

Den andra 55:an är också det en glastaksbil, 1999 stycken såldes med detta 1955. Crown Victoria var en populär bil, totalt gjordes 35164 stycken av dessa det här året. Men denna gimmick med genomskinligt tak blev som sagt ingen succé. Skälet till att glastaket var så impopulärt var dels en extra kostnad på runt 500 dollar, dessutom så blev bilen en bastu i varmare delstater och då kanske man skulle behöva betala ytterligare 500 dollar för en A/C anläggning, en rätt häftig extrakostnad på en bil som i baspriset låg på 2438 dollars.

Året efter såldes bara 603 stycken med glastak, eller såldes gjorde dom egentligen inte. Många 56:or förblev osålda och där har vi förklaringen till varför just Kromvicken alltid varit såpass vanlig i vårt land, för många av de osålda bilarna skeppades över till Sverige för att säljas här.

Crown Victoria hade en föregångare i form av Crestline Victoria, som även den fanns med glastak och tillnamnet Skyliner 1954. Denna Crestline kommer också från Colombia fast är en vanlig Victoria utan glastak.  95464 stycken byggdes av dessa 1954 och ytterligare 13144 med glastaket. 

orangea blinkers har ersatt parkeringsljusen

tuff kombinerad söklykta och bakspegel

radion var rund i 55:an, reglage för värme och ventialtion saknas

extrapanelen bak är option, eller eftermarknadstillbehör för 55:an, notera blue dots, dubbla antenner och diamond star fälgar, lite grann som sjuttiotals svensk raggarbil

"Certificados" i rutan, skattekvitton från Colombia.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.