För 50 år sedan stod en knallgul bil på Genevemässan. Den såg ut som den kom från en annan planet - Lamborghini Countach lämnade ingen oberörd.
Lamborghini hade redan befäst sin position som ledande tillverkare av snabba och tuffa bilar - som Miura.
Nu skulle den ersättas och man måste visa att kunde bygga ännu häftigare, ännu snabbare bilar.
Ersättaren måste helt enkelt bli något radikalt. Hos Bertone satte man Marcello Gandini i arbete med att fixa det.
Samtidigt klurade Paolo Stanzani ut hur man skulle få ner deras V12 motor på längden i ett rörchassi.
Låg som ett fartgupp, kilformad, med saxdörrar och massor med attityd stod klar att visas på Genevemässan 1971.
Den kallades Countach - ett namn som borrade sig rakt in i hjärnbarken.
För att absolut ingen skulle missa den extrema bilen lackades den knallgul.
Nu skulle den ersättas och man måste visa att kunde bygga ännu häftigare, ännu snabbare bilar.
Ersättaren måste helt enkelt bli något radikalt. Hos Bertone satte man Marcello Gandini i arbete med att fixa det.
Samtidigt klurade Paolo Stanzani ut hur man skulle få ner deras V12 motor på längden i ett rörchassi.
Låg som ett fartgupp, kilformad, med saxdörrar och massor med attityd stod klar att visas på Genevemässan 1971.
Den kallades Countach - ett namn som borrade sig rakt in i hjärnbarken.
För att absolut ingen skulle missa den extrema bilen lackades den knallgul.
Om nu ovanstående tricks mot förmodan skulle misslyckas med uppmärksamheten, så tog man in Britt Ekland som dragplåster.
När mässan var över och alla översvallande ovationer tagits emot, tappade hakor plockats upp, så var det dags att börja det svåra jobbet - göra Countach till en körklar bil.
När mässan var över och alla översvallande ovationer tagits emot, tappade hakor plockats upp, så var det dags att börja det svåra jobbet - göra Countach till en körklar bil.
Namnet och formen hade verkligen tagit skruv vid premiärvisningen, så det behölls i stort sett oförändrat.
Men vägen var lång till att få den extrema bilen att fungera i produktion, inte förrän 1974 kunde den riktiga Countach visas upp och börja säljas.
Någon massproduktion var det aldrig tal om, Countach var ett komplicerat hantverk. Första serien gjordes i 158 exemplar fram till 1977.
Lamborghini Countach blev en legend nästan från första början. Någon dussinbil blev den aldrig, fram till 1990 gjordes bara totalt 1983 stycken.
Men vägen var lång till att få den extrema bilen att fungera i produktion, inte förrän 1974 kunde den riktiga Countach visas upp och börja säljas.
Någon massproduktion var det aldrig tal om, Countach var ett komplicerat hantverk. Första serien gjordes i 158 exemplar fram till 1977.
Lamborghini Countach blev en legend nästan från första början. Någon dussinbil blev den aldrig, fram till 1990 gjordes bara totalt 1983 stycken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.